Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag26.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Byråannonseringen störtdök i december

Publicerad: 20 Januari 2009, 09:17

December blev mörk vad det gäller reklaminvesteringarna. Det som förmedlades av mediebyråerna minskade med 11 procent mot december 2007. Största smällen fick, tv, dagstidningar och veckopress ta. Av de stora ökade bara internet.


Ämnen i artikeln:

MediebyråerTv

Mediebyråerna förmedla strax under 40 procent av reklaminvesteringarna i Sverige. 2008 har fram till senhösten varit ett bra år, med en markant ökning.

Men i december slog den försämrade ekonomin igenom. 838 miljoner investerades via byråerna, mot 938 i fjol. Storstadstidningarna drabbades värst, med en minskning på 22 procent. TV – det största medieslaget – minskade med 14 procent.

Internet fortsatte sin ökning, men nu med måttliga 7 procent.

Medieinvesteringarnas utveckling mot fjolåret. December och ackumulerat. Källa: Sveriges Mediebyråer

{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=18}

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

MediebyråerTv

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.