Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Byggindustrin går från veckotidning till månadsmagasin

Publicerad: 1 April 2019, 05:00

Byggindustrin blir månadsmagasin. Foto: Linnéa Kihlström

I fortsättningen kommer Byggindustrin att komma ut 10 gånger om året och då i formen av ett månadsmagasin.


Tidningen Byggindustrin, som bevakat samhällsbyggnadssektorn sedan 1930-talet, överger veckotidningsformatet och blir ett magasin.

Förändringen har kommunicerats till läsarna under våren. Men först i torsdags landade den första utgåvan i brevlådorna.

Bakgrunden till förändringen är, enligt chefredaktör Anders Carlén, en efterfrågan från läsarna på snabbare webbnyheter samtidigt som man vill ha djupgående material i tidningen.

Hur har den här övergången tagits emot av era annonsörer?

– Uteslutande positivt. Trycket blir bättre, liggtiden blir bättre. Vi har faktiskt till och med sålt mer än vi räknat med, vilket är väldigt roligt, säger Anders Carlén.

Samtidigt som tidningen får en ny kostym så lanseras ett digitalt analysbrev som går ut varje fredag.

I samband med att man satsar digitalt kommer Byggindustrin och koncernkollegan Fastighetsnytt att fördjupa sitt samarbete.

– Redaktionerna finns kvar i sina nuvarande konstellationer men vi kommer att samordna vårt arbete digitalt, säger Anders Carlén, som också är chefredaktör för Fastighetsnytt, och fortsätter:

– Det gör vi för att kunna producera mer och snabbare nyheter vilket i sin tur leder till att vi kan lägga mer tid på magasinet.

Innebär de här förändringarna att ni kommer att behöva skära i personalstyrkan?

– Nej, i och med att vi samtidigt växlar upp digitalt så kommer vi tvärtom att behöva ta in en nyhetschef.

En skillnad mellan veckotidningen och magasinet är att den förra har varit mer nyhetsbetonad medan den senare blir mer reportagebetonat, berättar Anders Carlén.

Han framhåller att redaktionen har arbetat hårt med det nya magasinet.

– Detta är inte ett enmansjobb utan detta har möjliggjorts genom att hela redaktionen har gjort ett hästjobb.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.