Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

BT klandras för anklagande blogginlägg

Publicerad: 26 September 2016, 07:45

PON fäller Borås Tidning för att ha publicerat grova, obekräftade anklagelser om att en välkänd baskettränare ska ha känt till dopning bland spelare.


Ämnen i artikeln:

POPON

I slutet av september förra året publicerade BT.se en artikel i form av ett blogginlägg. Under rubriken Den hemska sanningen om Uppsalas säsong skrev tidningens basketbloggare om Uppsala Baskets säsong och textens fokus låg på en uppmärksammad konflikt mellan två tränare.

I texten anklagas den ene baskettränaren för att ha tillåtit en dopad spelare att delta i en match, vilket enligt tidningens källor ska ha gjort medtränaren ”rasande”.

Tränaren som uppges ha känt till dopningen citeras i blogginlägget:

”Det där är ju bara rykten. Jag skulle aldrig bygga min karriär på rykten, vill du det? Jag ska inte uttala mig om detta. Mitt kontrakt bröts, målet var att komma till SM-final – vilket vi lyckades med – och nu vill både jag och klubben gå vidare i livet.”

Texten PO-anmäldes av den anklagade tränaren som menade att anklagelserna inte stämde utan byggde på ryktesspridning inom klubben – vilket klubben senare ska ha insett. Anmälaren ansåg att publiceringen var kränkande samt att utpekandet drabbat honom ekonomiskt då anklagelserna svärtat ned hans anseende som tränare.

Anmälaren menar vidare att tidningen, som varit medveten om konfliktsituationen, borde ha hört personer som inte var inblandade i konflikten ”innan man publicerade ett sådant kategoriskt påstående”. I kontakten mellan basketbloggaren och anmälaren uppger anmälaren att han, förutom att ha informerat om att anklagelserna byggde på en ryktesspridning, också uppmanat skribenten att kontakta klubbledningen.

Borås Tidnings ansvarige utgivare svarade att han valt att ta ned artikeln efter fyra timmar sedan anmälarens advokat förklarat att den omtalade ansåg att han utsatts för förtal. Ansvarig utgivare ville då höra basketbloggarens beskrivning av hur texten tagit form. Den ansvarige utgivaren menade vidare att det inte framgick tydligt i texten huruvida det omskrivna preparatet var dopningsklassat eller inte.

I en ytterligare skriftväxling skriver anmälaren att Borås Tidning i sin publicering kategoriskt påstått att preparatet var dopningsklassat och först senare förstått att osäkerhet rådde om saken.

Allmänhetens pressombudsman skriver i sin bedömning att en granskning av frågor som rör eventuella brott mot dopningsregler är motiverad eftersom anmälaren vid publiceringstillfället var tränare inom svensk basket på elitnivå. Men PO skriver också att anklagelserna om att baskettränaren ska ha känt till dopning är mycket allvarliga och får antas ha förorsakats en publicitetsskada – trots att de bara låg uppe fyra timmar.

Borås Tidning har, trots sina källor, haft anledning att undersöka förhållandena närmare innan artikeln publicerades, anser PO. Detta har tidningen inte gjort. Trots det har uppgifterna framställt som bekräftade, vilket orsakat oförsvarlig publicitetsskada för anmälaren.

PON delar PO:s bedömning och klandrar Borås Tidning för att ha brutit mot god publicistisk sed.

Läs mer på PO-PON:s hemsida.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

POPON

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.