Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Brunegård minst nöjd med webben

Publicerad: 14 November 2007, 09:54

Stampens vd Tomas Brunegård gläds åt Göteborgs-Postens resultat, men är mindre nöjd med koncernens utveckling inom digitala medier. - Vi måste vara i bättre takt med förändringen av marknaden, säger han.


Tomas Brunegård säger att Stampen centralt måste bli bättre på att investera sig in i nya medier. Dessutom måste dagstidningarna börja ta mer av den växande kakan för internetannonsering.

Investeringarna i sajter och andra projekt ska göras av Stampen Media Partner, vars organisation blev färdig nu i höst. När det gäller dagstidningarnas utveckling ligger en del av det på Mkt Media.

– Vi måste ställa om verksamheterna så att de får mer av annonspengarna på nätet och vi måste hitta fler möjligheter att växa genom förvärv, säger Tomas Brunegård.

Stampen har under året genomfört en av de största strukturaffärerna någonsin med köpet av Nerikes Allehanda och omflyttning och samordning av befintliga verksamheter.

– När vi nu börjat peta i det har det har visat sig att möjligheterna till samordning är ännu större än vi först trodde.

Göteborgs-Posten är Tomas Brunegårds första svar på frågan vad han är mest nöjd med. Tidningen har under perioden januari till september ökat resultatet från 58 till 77 miljoner och därmed också rörelsemarginalen.

– Det har varit en jätteresa under många år. Under de svåra åren 2002 – 2003 påbörjades ett större förändringsarbete. Det och konkurrensen från gratistidningarna och nätet har gjort GP till en mycket bättre organisation, och en mycket bättre produkt, säger han.

Tomas Brunegård är också nöjd med att tryckeriverksamheten lyckats behålla lönsamheten trots att V-TAB ökat antalet tryckerier och att landsortstidningarna behållit lönsamheten trots de omfattande omstruktureringarna.

– Nästa lågkonjunktur kommer det visa sig om det jag säger och det vi gör är rätt eller fel. Då kommer vi att veta om vi tagit i tillräckligt och gjort tillräckligt, säger han.

Han nämner tre utmaningar inför framtiden:

– Att ta hem alla nya förvärv och få alla samordningsfördelar vi eftersträvar samtidigt som vi behåller lokaltidningarnas kärna: att vara lokala.

– Att ställa om existerande verksamheter för att ta mer av annonsintäkterna på nätet och hitta nya möjligheter att växa genom förvärv.

–  Ta vara på den möjlighet som uppstår när medievärlden blir global.

Målet är att koncernen ska ha en marginal på 10 procent. Nu är den 6,3 procent, förra året var den 6,4.

– Marginalen är ett lite slarvigt mål, egentligen är det ointressant på helheten.

En stor del av Stampens årsomsättning, cirka 2 miljarder kommer från tryckeriverksamheten, som verkar i en bransch som har lägre marginaler än tidningsverksamhet. Tidningsverksamheten i sin tur skiljer sig mellan små landsortstidningar som har högre marginaler, regionaltidningar som har lägre och och storstadspressen som ligger lägst, medan webbsajter ofta har betydligt högre marginaler.

­ Vi vill vara bäst inom respektive gren, säger Tomas Brunegård.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.