Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Brittisk tidning utreder hur konkurrent kommit över deras material

Publicerad: 26 April 2019, 08:12

Filen från intervjun fanns bara på en diktafon och i en kopia till en advokat. Ändå kom konkurrenten över den. Foto: Lucas De Vivo

Foto: Fac Simile.

Det politiska magasinet The Spectator publicerade långa stycken från en intervju som konkurrenten New Statesmen gjort – trots att den senare var de enda med tillgång till inspelningen. Nu utreder tidningen hur konkurrenten kunnat komma över filen, skriver The Guardian.


Den brittiska statsrådgivaren Roger Scruton sparkades efter en intervju med den brittiska vänstertidningen The New Statesman. I den aktuella intervjun säger Roger Scruton bland annat att ”Islamofobi är ett propagandaord” och fäller antisemitiska yttranden, skriver The Guardian.

Konservativa i Storbritannien har hävdat att citaten var tagna ut sitt sammanhang – men The New Statesmans redaktör, som även skrev artikeln, står fast vid att den är korrekt.

Men i veckans nummer av tidningens konkurrent, högertidningen Spectator, har en artikel under rubriken ”Anatomin av ett modernt hit job” långa citat från intervjun. Enligt The New Statesman ska det dock bara finnas en kopia av intervjun inspelad av tidningens skribent, skriver The Guardian. Roger Scruton ska inte ha gjort någon egen inspelning, men filen från den diktafon som intervjun spelades in med ska ha laddats upp på en dator och mejats till tidningens jurist. The New Statsman ställer sig nu frågande till hur konkurrenten kommit över inspelningen, skriver The Guardian.

Reportern som skrivit The Spectators artikel har tidigare krävt att New Statesman ska ge honom inspelningen. Men på twitter skrev han under onsdagen ”Till de som undrar varför jag slutat kräva att de ska släppa inspelningen. Det är för att jag har fått inspelningen…”.

Spectators redaktör Fraser Nelson säger till The Guardian att han inte kommer att uppge vem som är källan till inspelningen. Han menar att artikeln inte främst handlar om The New Statesmans artikel, utan att den handlar om att regeringen valt att avskeda Roger Scruton innan den fått klarhet i vad som faktiskt sagts.

Lucas De Vivo

Reporter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.