Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Brist på testrutiner dagspressens dilemma

Dagstidningarnas viktigaste livlina, prenumerationstjänsterna, behöver vårdas bättre för att säkerställa användbarhet och därmed förutsättningar för tillväxt och lönsamhet. Det skriver onlinestrategen Mattias Sjölund.

Publicerad: 4 Oktober 2013, 07:39

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.


Flera av våra stora dagstidningar erbjuder idag tidningen i speciella appar. Läsaren ges på detta sätt möjlighet att läsa hela tidningen i ett digitalt format. Med en sviktande pappersupplaga, som dessutom kräver tryck och dyra distributionskanaler hör denna affärsmodell framtiden till.

Samtidigt är mobila kanaler, till skillnad från den numera till åldern komna webben, mycket fragmenterade. Ta exempelvis Android, till användarantalet det största mobila operativsystemet. Det kommer kontinuerligt nya Android-enheter (hårdvara) i alla former och storlekar och med väldigt olika prestanda. Lägg till detta en uppsjö av olika programversioner av mjukvaran som är aktiva samtidigt. Antalet kombinationer blir nästan oändliga. Att därför utveckla applikationer för Android är både svårt och tidskrävande. Samtidigt helt nödvändigt om dagstidningarna fortsatt vill ta marknadsandelar.

Det finns ett antal problem.

För det första, en majoritet av våra stora tidningar använder ett standardiserat gränssnitt som inte är plattformsanpassat till vare sig iOS eller Android.

För det andra, flertalet dagstidningar äger inte själva källkoden till dessa viktiga distributionskanaler.

För det tredje, få om några har implementerat rutiner för mobil test i sin digitala kanalstrategi.

Det är just det sistnämnda som är det avgörande steget för att kunna säkerställa framtida framgång. Samtidigt kräver det att tidningarna återtar initiativet och framförallt ägandet av sina digitala distributionskanaler. Annars fryser möjligheten att garantera god användbarhet av produkten och därmed framtida tillväxt inne då prenumeranterna helt enkelt ledsnar på undermåliga tjänster som inte fungerar.

Mikael Marklund

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.