Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Breakit livesände reporters wallraffande

Publicerad: 10 Maj 2017, 11:35

Erik Wisterberg, reporter på Breakit. Foto: Towe Boström.

Under två veckor har Erik Wisterberg, journalist på Breakit, wallraffat som cykelbud för Uber Eats och Foodora för att granska arbetsvillkoren: "Det här har varit de mest intensiva och spännande veckorna i mitt yrkesliv hittills". På onsdagen livesände han från cykelsadeln.


Ämnen i artikeln:

BreakitErik Wisterberg

Breakit ville ta reda på under vilka villkor cykelbuden på de stora matapparna arbetar. Därför bestämdes att reportern Erik Wisterberg skulle ta till den journalistiska metoden wallraffing.

– Vi hade alla sett cykelbuden och läst om ”slavlöner” och dåliga arbetsvillkor. Samtidigt är de här företagen, som mycket målmedvetet slår sig in på den svenska marknaden, förstås högintressanta för en affärssajt som Breakit. Därför ville vi ge en unik bild av verkligheten för cykelbuden och hur ekonomin på de här bolagen ser ut, säger Erik Wisterberg.

– Det här är en del av den satsning vi inlett på agendasättande journalistik. Målet är att ge något mer till våra läsare än det vanliga nyhetsflödet.

Erik Wisterberg anmälde sitt intresse till matapparna och fick snabbt positiva svar. Därefter gick han på en rekryteringsträff och några dagar senare stod han på Högbergsgatan i Stockholm – med en fyrkantig väska redo att börja trampa. Förberett sig hade han gjort genom fysiskt träning.

– Det här har varit de mest intensiva och spännande veckorna i mitt yrkesliv hittills. Målet med granskningen är att beskriva systemet och visa vilka vinnarna respektive förlorarna är. Och ge ett svar på frågan om man kan beställa mat från de här apparna med gott samvete, säger Erik Wisterberg.

Två veckor efter första passet och närmare 40 mil senare gjorde Erik Wisterberg i dag sitt sista arbetspass. Och det livesändes på Breakits Facebook-sida. Idén kom från Breakits nyhetschef Jon Mauno Pettersson.

– Han föreslog att vi skulle ”breaka” den här granskningen live under tiden jag fortfarande arbetar för bolagen. Jag tände igång direkt på den idén. Dels för att vi vet att formatet är ett bra sätt att få spridning. Dels kände jag att här har vi en möjlighet att skapa riktigt intressant innehåll och ta med läsarna ut på Stockholms gator.

När Erik Wisterberg kom tillbaka till redaktionen efter livesändningen fick han veta att Facebook-inlägget hade en räckvidd på en kvarts miljon människor.

– Det överträffade alla våra förväntningar.

Förutom livesändningen publicerar Breakit i dag första artikeln i granskningen, vilken bland annat visar att Erik Wisterbergs timlön på Uber Eats landade på 39 kronor. Under dagen kommer Breakit att publicera uppföljningar och Erik Wisterberg berättar också att det väntar ”något eller några hårda avslöjanden”.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BreakitErik Wisterberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.