Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Breakit gör journalistik sponsrad av Lufthansa

Publicerad: 27 Februari 2018, 14:20

Flygbolaget Lufthansa finansierar Breakits artikelserie "Startupresan". Breakits ansvariga utgivare Olle Aronsson säger till Dagens Media att det är ett sätt att hitta nya affärsmodeller och bekosta journalistiken. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

BreakitLufthansa

I dagarna publicerar Breakit två artiklar från en reportageresa i Nairobi, Kenya. Artiklarna är en del av Breakits serie ”Startupresan” som finansieras av flygbolaget Lufthansa, rapporterar Dagens Media.

Totalt har Breakit publicerat ett trettiotal artiklar med Lufthansa som presentatör. Det första för ett och ett halvt år sedan. Olle Aronsson, medgrundare och ansvarig utgivare på Breakit, säger till Dagens Media att modellen är ett exempel på ”hur Breakit arbetar för att hitta nya affärsmodeller och sätt att bekosta sin journalistik.”

De två texter som hittills publicerats ser ut som Breakits övriga redaktionella material, men har märkts på två platser. Dels genom att textremsan ”Journalistik av Breakit – presenteras av Lufthansa” lagts in i den tillhörande bilden. Dels genom följande stycke längst ned i brödtexten:

”Det här är en redaktionell artikelserie som vi kallar för Startupresan. Det är ett journalistiskt oberoende projekt där vi på Breakit bestämmer vad vi vill skriva om, och som presenteras av Lufthansa.”

Branschorganisationen Sveriges Tidskrifter rekommenderar att annonsmärkning används ”när publicisten mot ersättning låter en tredje part påverka innehållet som publiceras – även om budskapet eller syftet inte är kommersiellt”.

Innehållet i Breakits artikelserie är dock helt och hållet redaktionellt, säger Olle Aronsson till Dagens Media:

– Det är viktigt att konkretisera skillnaden mellan native och fristående journalistik. Native är på uppdrag av en annonsör. I det här fallet är det inte så. Ingen annonsör har bestämt något i de här artiklarna.

I ett mejl till Medievärlden skriver Olle Aronsson att Lufthansa betalar för att exponeras vid innehåll som handlar om resor medan Breakit står för de kostader som tillkommer, exempelvis hotell och vaccinering, när techsajtens medarbetare ger sig ut i världen för att besöka startuphubbar.

Läs också

Kit börjar med sponsrad journalistik

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

BreakitLufthansa

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.