Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Branschens riktlinjer för cookies

Publicerad: 4 Juli 2011, 08:11

IAB har nu publicerat ett utkast till rekommendationer för sajter som använder cookies, och en lathund med frågor och svar.


Utkastet finns att ladda ner på iabsverige.se. Där finns också frågor och svar. Det har tagits fram av  IAB, ICC, Komm, Näringslivets Delegation för Marknadsrätt (NDM), Reklamombudsmannen (RO), Sveriges Annonsörer, Sveriges Mediebyråer och Tidningsutgivarna (TU).

Så här ska en sajt med cookies förändras, enligt IAB:

”Webbplatsen ska skylta på framträdande plats att den använder cookies. Man ska flagga upp ungefär att Här används cookies! så budskapet tydligt framgår. Skyltningen kan vara med text eller bild, t ex i form av en ikon.

Skyltningen ska vara klickbar och leda till fördjupad information. Informationen ska innehålla:

Grundläggande orientering om vad cookies är och hur de tekniskt fungerar

Uppgift om de specifika cookies som används och om ändamålet med användningen av dem.

Tydlig anvisning om hur användaren gör att neka eller återkalla samtycke till användning av cookies, vanligen genom att ändra webbläsarinställning och att ta bort icke önskad cookie.

Uppgift om tredjepartscookies används på webbplatsen

Uppgift om kontaktperson som kan lämna mer information om cookieanvändningen”

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.