Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Brakförlust för Breakit – men ägarna positiva

Publicerad: 15 februari 2019, 06:50

Breakits ägare Olle Aronsson (vd), Camilla Björkman (affärsutvecklingschef) och Stefan Lundell (innehållschef).

Minus 5,5 miljoner stod det på resultatraden i Breakit årsbokslut för 2018. Men ägarna är positiva efter att ha omorganiserat annonsförsäljningen.


Ämnen i artikeln:

Breakit

Breakit gick back 5,5 miljoner kronor under 2018. Det på en omsättning på 13,8 miljoner kronor (12), det skriver bolagets medgrundare och ansvariga utgivare Olle Aronsson på tidningens sajt. Det betyder att den nyemission som bolaget gjorde under 2018 på 8 miljoner kronor i det närmsta är uppäten.

Omsättningen blev lägre än vad bolaget hade räknat med, skriver Olle Aronsson, som förklaring till förlusten. Den var i sin tur lägre än väntat då annonsförsäljningen bromsat in och landat på enbart 10 procents tillväxt, från nästan konstant dubblering tidigare år.

Men ledningen för tidningen uppger ändå att de ser ljust på framtiden. Genom att starta upp en egen annonsförsäljningsavdelning, som komplement till det externa bolag som de anlitat sedan tidigare, ska tidningens annonsförsäljning ta fart igen.

”Om säljbolaget ringer 100 samtal och vi ringer 100 själva, så blir det totalt 200 samtal i stället för bara 100. Det är faktiskt inte så mycket svårare än så”, skriver Olle Aronsson.

Sajtens trafik ökade med 35 procent under 2018, uppger bolaget.

Medievärlden har tidigare kunnat rapportera att Breakit drar ned på sin podd, från fyra avsnitt i veckan till ett, längre, veckoavsnitt.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Breakit

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.