Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bråk om Orvestos räckvidd

Publicerad: 15 Oktober 2010, 10:30

Sifos monopol är ett problem när de inte agerar på ett affärsmässigt sätt anser man på Riksmedia. Hur skulle det se ut om vi inte tog betalt av våra kunder menar Sifo TNS.


Ämnen i artikeln:

RiksmediaOrvesto Konsument

Bråket handlar om redovisningen av senaste Orvesto konsument (2010:2). Där har ett 20-tal av Riksmedias tidningar inte fått tillgång till sina enskilda räckviddssiffor. Inte heller mediebyråerna får se hur många läsare dessa tidningar når. Något som upprör Riksmedias vd Leslie Marsden:

   Sifo sköter inte det här på ett affärsmässigt sätt.

Han har full förståelse för att Sifo vill ha betalt men menar att de borde ha agerat på ett annat sätt.

   När de inte fått betalt för fakturorna borde de ha slagit larm. Och pratat med tidningarna om vad det innebär om inte pengarna kommer in.

Mats Lindén, senior research director, på TNS Sifo slår ifrån sig kritiken:

   Problemet är snarare att vi varit för generösa tidigare.

   Vi måste ha kunder som betalar. Annars havererar vår affärsmodell.

Han anser också att man från SIFO:s sida upplyst sina kunder såväl om vad som händer om man inte betalar i tid samt varnat dem som inte gjort det.

   Det har vi försökt med under lång tid.

Eftersom de senaste Orvestosiffrorna släpptes i förra veckan är det för tidigt att säga om de påverkat några annonsköpare ännu. Men på sikt finns risken att tidningarna som nu är bortkopplade kommer att förlora några affärer menar Leslie Marsden.

   Och det är inte första gången det här händer.

SIFO:s agerande är inte affärsmässigt menar Leslie Marsden. Något som beror på att de i praktiken har monopol på räckviddssiffror. Samt att Riksmedias tidningar inte är de största spelarna på marknaden.

De lägger inte ner mest kraft på oss. Större koncerner vill man nog inte göra sig ovän med.

Ämnen i artikeln:

RiksmediaOrvesto Konsument

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.