Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Botten ur New York Times eftertext

Publicerad: 29 Augusti 2008, 11:24

Om vi ska spana på den nordamerikanska mediemarknaden för att veta vad som är på gång här, så är New York Times julisiffror alarmerande: 18 procent tapp på annonsintäkterna mot juli i fjol.


I veckan har Sydsvenskan varnat för kraftigt försämrat resultat, och IRMs rapport för första halvåret visar att storstadspressen tappar på en reklammarknad som annars växer starkt.

I det sammanhanget kan NYTs julirapport läsas som ytterligare en kraftig varningssignal. Koncernens värsta huvudvärk är eftertextannonserna, som minskat med 30 procent. Tjänster, fastigheter och bilar har orsakat jätteraset.
Av koncernens tidningar klarar sig stora New York Times något bättre på annonsmarknaden än region- och lokaltidningarna i New England.

Annonstappen kompenseras varken av upplageintäkter eller internetintäkter, som ligger stilla förhållandevis i fjol. Att internet inte ökat mer än marginellt ser branschen som ett dåligt tecken.

Ljuspunkter i rapporten: NYTimes.com hade 19,5 miljoner unika besökare mot 14,1 miljoner juli i fjol.

Internets del av koncernens omsättning ökade också från 11 procent i fjol till 12,5 i år.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.