Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bosse Svensson om Mktmedias framtid

Publicerad: 1 Mars 2012, 13:01

Avgående vd:n Bosse Svensson om Mktmedias kommande utmaningar.


Bosse Svensson meddelade styrelsen att han ville sluta redan i höstas.

Jag bad själv att få sluta. Jag har jobbat hårt de senaste sex åren, och det jag skulle få på plats är på plats nu.

Det har skett i fyra steg, enligt Bosse Svensson:

- Komma till insikt om vad som skulle göras inom samarbetet
- Bygga gemensamma tekniska plattformarna
- Samordna processerna som binder ihop ägarföretagen
- Konkreta intäkter tillsammans och ute i verksamheterna

Att ha en gemensam teknisk plattform och en samordning av drift och utveckling är en förutsättning för att lyckas, enligt Bosse Svensson.

I efterhand ser det ut som en trappa, men det har varit allt annat än lätt och stött på hårt motstånd. När jag började kunde man inte flytta en fungerande sak till något annat ställe. Det satt en lokal webbexpert på varje ställe som byggt sin egen lösning, ofta med tuggummi och gem.

Vad är nästa steg?

Att gå från en specifik digital strategi till att digitalt ligger i strategins mitt. Nästa stora plattformsprojekt är på kultur och kompetens. Att på allvar förändra strategin och organisationen, att inventera vilken kompetens som finns och vilken som måste till. Men det är något för min efterträdare.

Och när det gäller att ta betalt för innehåll på nätet?

Vi har satt igång det, och det fungerar, men det är i år vi kommer att få det att riktigt röra sig. Vi kommer att få se många lyckade och misslyckade projekt.

De tre huvudsakiga intäktsben som är direkt knutna till Mkt media är:

- Adbid som säljer överblivet digitalt annonsutrymme på auktion
- Mobilplattformen Tulo, med mobila tjänster som digitala kundkort och kundklubbar
- En B2B-epxerimentlåda, som bland annat sätter samman affärer med vertikaler, digitala instick och bilagor

Men lika viktigt är ju att vi fortsätter lära oss hur vi driver och hanterar trafik på våra sajter. En väldigt lyckad sak som vi arbetar med är det vi kallar trafikskolor för de lokala mediehusen. Kompetens och kunskaper för de som verkligen jobbar med verksamheten är superviktigt.

Vad Bosse Svensson ska göra i fortsättningen kan han fortfarande inte berätta.

Det blir nästan lite larvigt att inte kunna berätta. Det beror inte på att det är dramatiskt och speciellt, utan bara på att allt inte är till hundra procent klart, och inte blir det på några veckor än. Men jag är ganska säker på att jag har ett jobb också efter sommaren, och att jag inte tänker byta bransch.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.