Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bort med reklamskatten – först för dagstidningarna

Publicerad: 16 April 2008, 08:33

Riksdagsman Mats Johansson (m) påminner finansministern om att riksdagen år 2002 beslutat att reklamskatten ska bort. Ännu har det inte skett, varken under s-regeringen eller nuvarande alliansregeringen. I en skriftlig fråga ber han Anders Borg svara på hur skatten ska avvecklas helt under mandatperioden.


I sin fråga kopplar Mats Johansson avvecklingen av reklamskatten till att storstadsstödet nu är på väg att försvinna:
”Behovet av reklamskatt som intäktskälla för att finansiera presstödet minskar därmed i motsvarande utsträckning.”

Han menar att det ekonomiska läget nu är sådant att löftet att avskaffa reklamskatten kan infrias.

Efter förändringarna i fjol med höjda minimibelopp på annonsomsättning drog reklamskatten in 630 miljoner. Av dem kom 137 från dagstidningsbranschen.

– Reklamskatten avvecklas stegvis. Ett nytt steg är att ta bort de 137 miljoner som dagstidningarna betalar, föreslår Mats Johansson.

Men du vill ha bort den helt?

– Ja, sedan bort med resten.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.