Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Borgs bistra besked påverkar branschens intäkter

Publicerad: 15 April 2013, 08:01

Det väntar bistra tider för Sveriges ekonomi är budskapet från finansminister Anders Borg. Något som kommer att slå mot reklammarknaden.


Ämnen i artikeln:

IRMAnders Borg

I sin senaste prognos för hur reklammarknaden ska utveckla sig menade IRM att det fanns ljus i tunneln. Slutet av 2013 skulle innebära en vändning.

Men finansminister Anders Borgs budskap i dag (bland annat på DN Debatt) att Sveriges ekonomi är inne i en nio år långa svacka innebär sannolikt att IRM dämpar optimismen i sin nästa prognos som kommer i juni.

Tidigare har det kommit mer positiva signaler från finansdepartementet. Ett sådant här besked kommer sannolikt att ge avtryck i nästa revision, säger IRM:s vd Madeleine Thor.

Enligt den vårbudget som presenteras i dag kommer tillväxten i år bli 1,2 procent och 2014 2,2 procent. Årets tillväxt blir då 0,1 procentenhet bättre än vad Anders Borgs prognos i december men 0,8 procentenheter sämre för 2014.

Arbetslösheten kommer också fortsätta stiga nästa år.

Kommer dagspressen att ta proportionerligt mer stryk?

Det pågår redan en strukturomvandling där mycket pengar går från dagspress till främst digitala kanaler. Erfarenheten från lågkonjunkturen 2009 är att dagspressen tappade mer än mediemarknaden i stort, säger Madeleine Thor.


Ämnen i artikeln:

IRMAnders Borg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.