Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bonnier tappade bort 80.000 adresser – kostade bolaget runt 70 miljoner

Publicerad: 18 Januari 2019, 08:34

Anders Eriksson vd för Bonniers News. Foto: Olle Sporrong

Bonnier Magazines & Brands prenumerationssystem havererade förra året och 80.000 adresser försvann. Kostnaden uppskattas till runt 70 miljoner svenska kronor och förlaget gick med minst 30 miljoner kronor i förlust ifjol.


Ämnen i artikeln:

AmeliaSköna HemAnders Eriksson

Solkräm till Amelias läsare i september, frön till Allt om Trädgårds kunder efter odlingssäsongen och Sköna Hems läsare fick en dvd med ”Pippi Långstrump på rymmen” i stället för en lampa. Komiska effekter av ett prenumerationssystem som inte fungerade. Men värst var förstås att omkring 80.000 läsare inte fick den tidskrift de betalat för. Kundservice blev nedringda och redaktioner mejlbombade av arga prenumeranter.

Varningsklockorna ringde högt och tidigt när Aller media 2015 bytte till prenumerationssystemet Advantage. Det blev fel i fakturor, autogiron krånglade och många läsare blev utan tidning. Aller media tvingades öka sin kundservice från 20 till 100 medarbetare för att klara övergången.

När Bonnier Magazines & Brands följde efter blev problem än värre. Redan i slutet av 2017 slog redaktörer larm om att de fick orimligt många klagomål på utebliven tidning. Ledningen lyssnade inte, utan valde att starta projektet Prenumeration 2.0 innan ursprungsfelen var lagade.

– Som att bygga en andra våning på en rutten undervåning, säger en luttrad redaktör.

Det gick inte så bra. I höstas kunde förlagets tidningar summera att uppgifter till omkring 80.000 prenumeranter saknades helt. Tidningar trycktes men det fanns ingen att skicka dem till. När de försökte värva nya prenumeranter kunde det viktiga premiesystemet inte tala med kundregistret med ovan beskrivna absurda följder.

En av få redaktioner som lyckats hitta de flesta av sina försvunna läsare är Privata Affärer med Placeringsguiden.

– Vi har fått tillbaka i stort sett alla, säger chefredaktör Per Hammarlund. Hela redaktionen har gjort ett enormt arbete med att ringa upp missnöjda läsare och spåra försvunna prenumeranter. Vi vet inte säkert hur många vi tappat, men vi ligger på i stort sett samma tal som före haveriet.

Privata Affärer ingår sedan årsskiftet i Bonnier Business Media där även Medievärlden är en del av. Kamratposten flyttar till DN och övriga titlar slås ihop med Bonnier News Lifestyle där Expressens magasin placerats.

Privata Affärer förlorade några miljoner kronor på strulet med Advantage, men är fortsatt Bonniers mest lönsamma tidskrift:

– Vi ligger runt 30 procents marginal, säger Per Hammarlund belåtet.

Men för många av titlarna ser det sämre ut på grund av Advantage och en svag utveckling av den digitala affären. En källa anger kostnaden för prenumerationshaveriet till 70 miljoner kronor, en annan bedömer att det stannar vid 50. De långsiktiga effekterna för varumärkena är svåra att värdera.

Enligt Medievärldens källor landar förlusten för Bonnier Magazines & Brands på 30 miljoner svenska kronor. En annan källa säger att den kan bli omkring 50 miljoner när strukturkostnaderna klarnat för de 110 personer som nu tvingas lämna förlaget. Dessutom har den gamla ledningsgruppen om tio personer sparkats.

Bonnier News vd Anders Eriksson bekräftar att 2018 var ett tufft år för Bonnier Magazines & Brands:

– Det är en tuff marknad med nedgångar för både prenumeration och printannonser. Tidskrifterna har haft svårt att hitta den digitala tillväxten på det sätt vi lyckas på dagstidningssidan.

Varför?

– Tidskrifterna har haft svårt att få skala och ekonomi på sina digitala satsningar. De har jobbat mycket med influencers och då får man dela med sig av mycket av affären.

Och dessutom tappade de bort en stor mängd kunddata vid bytet av prenumerationssystem, 80.000 adresser har jag uppgift om?

– Ja, det har försvunnit data och det är rörigt. Men det är svårt att ge några exakta siffror. Vi hoppas kunna återvinna många av prenumeranterna.

Jag har en uppgift som säger att det kostat förlaget 70 miljoner kronor?

– Jag kan inte ge någon exakt siffra, det beror på vilka antaganden man gör. 2018 var förlaget inte mitt ansvar och jag har inte fördjupat mig i det.

Jag har också uppgifter om att förlaget gör en förlust på minst 30 miljoner kronor?

– Vi har inte gått ut med något resultat officiellt och vi håller på och stänger böckerna i dagarna. Därför kan jag inte bekräfta den siffran.

Hur låter kortversionen av förlagets framtid?

– Det ska integreras i Bonnier News-strukturen, ungefär som vi integrerat Sydsvenskan/HD. Vi får stora synergier och kan sänka kostnaderna. Vi har redan fått bra effekt på kampanjer för DN som tagit över Kamratposten. Vi ser det som logiskt att Privata Affärer kopplas till DI. Resten av titlarna har goda samarbetsmöjligheter med magasinen som ligger i Lifestyle.

Ska ni slå ihop Expressens gamla bilagor i Lifestyle med Magazines & Brands?

– Det finns inget sådant beslut. Vi ser två stora fördelar i att integrera dem i vår struktur. Tidskrifterna kommer in i ett större ekosystem där de får mer trafik och räckvidd. Ett exempel som slagit väldigt bra ut är Allers köp av Dagbladet i Norge.

Och den andra stora fördelen?

– Bonnier News har omkring 300.000 rent digitala prenumeranter, vi har 200.000 som har både papper och digitalt och 200.000 som bara har papper. En halv miljon digitala kunder är en stor tillgång när man ska monetisera (tjäna pengar på, reds anm.) tidskrifterna. Våra kunder får möjlighet att välja till nischade ämnen som de är intresserade av, till exempel bilar, mat eller heminredning. Men vi kan också använda material från tidskrifterna till Expressen, DN och HD-Sydsvenskan för att öka konverteringen av digitala prenumeranter. Det är också lättare att addera än att sälja enskilda digitala tjänster för respektive tidskrift.

Mer konkret?

– Tidskrifterna har starka varumärken och ligger nära sina läsare. Tillsammans kan vi ge mervärde, bygga lojalitet, få ner ”churnen” och kanske ta mer betalt. Och inte minst kan vi bygga intressanta annonslösningar.

Kan ni tänka er att sälja några av titlarna?

– Ja, eller göra byten som passar bra i våra strukturer. Vi har ju sålt Feber till grundarna. Principiellt är vi beredda att avyttra titlar som inte passar in helt, men det är ingen fråga som står högt på dagordningen.

Leif Holmkvist

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.