Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bonnier, Schibsted och MTG om framtiden

Publicerad: 24 Februari 2017, 09:14

MTG:s vd Anders Jensen ser inga hinder för att arbeta ihop med en lokal tidningsaktör. Samarbeten behövs för att stå upp mot de dunkla krafterna, anser Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal. Bonnier samarbetar gärna – om det gynnar annonsörerna, enligt vd Tomas Franzén.


Ämnen i artikeln:

BonnierAnders JensenRaoul GrünthalTomas FranzénMTGSchibsted

De högsta cheferna för MTG, Bonnier och MTG pratar alla om ett behov av att hitta nya samarbeten över koncergränserna.

– För några år sedan vore vissa samarbeten otänkbara, man tänkte ”det här är min och inte din plattform” och så vidare. Det tror jag är ofantligt förlegat, säger MTG:s vd Anders Jensen till Medievärlden Premium.

Om det finns en bra affärsmöjlighet som passar in i det MTG håller på med finns inget som säger att en lokal tidningsaktör inte skulle kunna samarbeta med den Kinnevikägda mediekoncernen enligt Anders Jensen.

Att hitta nya samarbeten handlar i första hand om att bli konkurrenskraftiga på en annonsmarknad, men långsiktigt också om att rädda mediernas position och därmed journalistiken menar Schibsteds vd Raoul Grüntahl.

– Det är om möjligt ännu viktigare i dag när dunkla krafter försöker påverka samhällsutvecklingen. Och då vore det ju väldigt bra om dagens medier inte bara blir några slags kolonier i de amerikanska plattformsväldena, säger han till Medievärlden Premium.

Bonniers vd Tomas Franzén är inne på samma linje. Han ser inga problem med att samarbeta med konkurrenten:

– Vi är ganska pragmatiska. Jag menar, vi samarbetar med Facebook, big time. Vi samarbetar med Google, big time. Jag ser inga problem med att vi skulle kunna samarbeta med Schibsted också.

Mediecheferna pratar också om det är någon kris eller inte, behovet av egna plattformar, Medieutredningens förslag, och hur det går för KIT.

Läs hela intervjuerna på Medievärlden Premium.
 

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.