Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bonnier News startar innovationsavdelning – i Malmö

Publicerad: 23 Mars 2018, 08:08

Bonnier News startar en innovationsavdelning med målet att skapa tillväxt i hela affärsområdet. "I Malmö finns just nu en miljö med mycket startups och innovation" säger Tomas de Souza som ska leda teamet.


Avdelningen kallas Bonnier News Next och består i dagsläget av tolv personer som jobbar med affärsutveckling, dataanalys, UX, marknadsföring och journalistik. Teamet leds av Tomas de Souza som delar uppdraget med jobbet som CPO (Chief Product Officer) på HD-Sydsvenskan.

Kommer ni att bygga affärer för läsarmarknaden eller annonsmarknaden i första hand?

– Det pågår jättemycket innovation för läsarmarknaden och annonsmarknaden inom varje varumärke, vi kommer att försöka skapa något annat. Men vi kommer att ha ett tydligt fokus på konsumenten, och jobba utifrån och in. Vi bygger för användarna och ambitionen är att skapa ett så stort värde som möjligt för slutkonsumenten.

Två områden han nämner som extra intressanta är utbildning och hälsa.

– Vi har varumärken med hög trovärdighet och kännedom och kanaler för att nå ut, och därmed förutsättningar för att lansera nya produkter som alla andra företag behöver bygga från andra hållet.

Schibsted har byggt upp ett lönsamt digitalt ekosystem, skiljer sig det ni ska göra från vad de gjort?

– Schibsted och Bonnier är väsensskilda på många sätt. De har varit duktiga på att tidigt göra intressanta förvärv, vårt uppdrag är att skapa själva, inte förvärva verksamheter. En annan tydlig skillnad är att många av deras produkter bygger på väldigt stor trafik för att konvertera besökare till breda konsumenttjänster. Vi utgår från snävare målgrupper och deras behov och utvecklar för dem.

Målet med Bonnier News Next är att ”på ett väsentligt sätt påverka omsättningen för hela affärsområdet Bonnier News”, enligt Tomas de Souza.

– Det vi gör ska få Bonnier News att växa.

I Bonnier News ingår tidningarna Dagens industri, Dagens Nyheter, Helsingborgs Dagblad, Expressen och Sydsvenskan, majoriteten av tidnignarna finns alltså i Stockholm. Men Bonnier News Next kommer att ha sin bas i Malmö.

– Många tycker nog att det är lite udda, men vi har en tradition av att testa okonventionella saker på HD-Sydsvenskan och i Malmö finns just nu en miljö med mycket startups och innovation, säger Tomas de Souza.

Han räknar med att själv vara i Stockholm några dagar varje vecka, och att delar av teamet kanske på sikt kommer att vara stationerade där.

– Men nya kommunikationssätt och arbetsverktyg som slack har gjort det mycket lättare att jobba på distans.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.