Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bonnier News förbättrade resultatet

Publicerad: 5 Februari 2015, 07:13

Ökad digital annonsering gör att tappet på printsidan inte syns i bokslutet. Bonnier News förbättrade sitt resultat med 75 miljoner jämfört med 2013.


Ämnen i artikeln:

Bonnier News

DN förbättrade sitt resultat kraftigt. Inte minst beroende på att läsarintäkterna nu aldrig varit så höga. Vinsten blev 173 miljoner kronor, en ökning med 70 iljoner kronor jämfört med 2013. Förutom ökade läsarintäkter beror resultatet även på sänkta kostnader för personal, distribution och produktion.

Mitt i den stora strukturomvandlingen på mediemarknaden står DN mycket starkt, säger vd Gunilla Herlitz till den egna tidningen. Det ger oss möjlighet till fortsatt stora investeringar i vår digitala utveckling och journalistik, vilket är nödvändigt för vår framtid.

HD-Sydsvenskan gjorde en vinst på 18 miljoner kronor. Även här inte minst beroende på en ökning av de digitala intäkterna som steg med 33 procent i fjol. Omsättningen för bolaget som även omfattar Bold Syd blev över en miljard kronor.

Hela Bonnier News som även inbegriper Dagens Industri och Expressen ökade sitt resultat från 257 miljoner kronor 2013 till 332 miljoner kronor i år. Både DI och Expressen kunde matcha sina tapp när det gäller printannonsering med tillväxt digitalt. De digitala annonsintäkterna blev sammanlagt en halv miljard. Nettoomsättningen ökade från 4 596 miljoner 2013 till 4 705 miljoner kronor 2014. Under året har också Sydsvenskan köpt HD.

Magasinverksamhet gick bakåt under året vilket är en bidragande orsak till att som koncernen som helhet tappade över 650 miljoner kronor i omsättning under fjolåret. Rörelseresultatet gick från 1 172 miljoner kronor 2013 till 1 103 miljoner kronor i fjol. Det ger en marginal på 4,7 procent (4,8).

Ämnen i artikeln:

Bonnier News

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.