Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bond och böckerna ökade intäkterna

Publicerad: 13 Februari 2008, 06:23

Expressen ökade intäkterna med 13 procent, men kostnaderna ökade mer. Resultatet blev 92 miljoner kronor, vilket är tio procent lägre än 2006 men det näst högsta sedan 1993.


Intäkterna ökade med 13 procent till 1 633 miljoner kronor. Ökningen beror enligt Expressen på samlarserierna, James Bond, Morden i Midsomer och Klassiska Böcker samt ökande intäkter från digitala medier. Trots intäkterna från digitala medier har dock de totala annonsintäkterna minskat.

Samtidigt ökar kostnaderna med 15 procent till 1 541 miljoner kronor. Enligt informationschefen Irina Halling beror det framför allt på de lokala sajterna och tv-satsningar (TV4 Sport med Sport-Expressen, Kanal Lokal samt butikstv-bolaget RTV)

Expresses upplaga har rasat under 2007. Årsgenomsnittet är nu 319 800 exemplar, vilket är 7,2 procent lägre än 2006. Enligt ett pressmeddelande har tidningen lyckats kompensera raset genom prishöjningen.

”Vår största utmaning är att möte de sjunkande upplagorna på tidningsmarknaden. Vi måste utnyttja våra samlade resurser effektivare samtidigt som vi utvecklar tidningen med dess bilagor och tilläggsprodukter. Det är fortfarande där som våra största intäkter finns”, skriver Expressens vd Bengt Ottosson i et pressmeddelande, och fortsätter:

”De digitala medierna har vuxit snabbt under 2007 men vi behöver fortsätta utveckla nya affärer och nya intäktsmöjligheter på den digitala sidan i en ännu snabbare takt än hittills.”

Medievärlden har sökt Bengt Ottoson, som sitter i möte under eftermiddagen.

Läs mer om den lyckade satsningen på tilläggsprodukter i nya Medievärlden nummer 2 som kom förra veckan.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.