Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bond blir en mångmiljonaffär för Expressen

Publicerad: 24 April 2007, 08:28

På torsdag delar Expressen ut 800 000 Bondfilmer till dem som köper tidningen. I fortsättningen kommer läsarna att kunna köpa en ny Bondfilm varje torsdag - för 59 kronor. Syftet är att öka intäkterna, inte att ta in nya läsare. Aftonbladet följer satsningen med "spänning".


Expressens Bondsatsning är en ny företeelse på den svenska tidningsmarknaden. Filmerna kommer att kosta väsentligt mycket mer än de bilagor och tillägg som kopplats till kvällstidningarna hittills.
Det främsta syftet är att öka intäkterna, inte att vinna nya läsare. Målgruppen är män i ett brett åldersspektra, tidningens kärnläsare.

Expressen distribuerar 800 000 filmer på torsdag, när de delas ut gratis till läsarna. I fortsättningen kommer 300 000 att distribueras – tidningen tar höjd för maximal försäljning, som Mats Löthén, tidningens marknadsdirektör, uttrycker det. Filmerna kommer att finnas i ställen torsdag till lördag.

Bondserien omfattar tjugo filmer, de som gjorts fram till Casino Royale. Premiärfilm är Die another day med Pierce Brosnan. 59 kronor per film kommer att ge ett samlat pris för hela serien på 1121 kronor (inklusive den gratisdistribuerade)
– I handeln kostar hela serien mellan 2000 och 3000 kronor, säger Irina Halling, Expressens informationschef.
Läsarna ska alltså göra en god affär.

En god affär hoppas alla inblandade att göra, Expressen, Fox och SF som äger rättigheterna, och återförsäljarna som får traditionell försäljningsprovision, omkring 21 procent.

– Det här är inte testat på den svenska marknaden förr, säger Irina Halling. Men det är stort i Sydeuropa.
Enligt Mats Löthén omsätter videoförsäljning 10 miljarder på den spanska dagstidningsmarknaden. Bara på El Pais, med en upplaga i storleksordningen de svenska kvällstidningarna, är det 1,5 miljarder – med bra marginaler.

Aftonbladet har inga egna planer på en liknande satsning, men följer konkurrenten med ”spänning”, enligt informationschefen Olof Brundin.
– Kul att Expressen hittar på något eget – annars brukar de kopiera oss. Förmodligen gör de en bra affär om de säljer 20 000 exemplar.

En max-försäljning – hela upplagan – skulle ge bruttoförsäljning på 17,7 miljoner per film, 20 000 sålda skulle ge 1,2 miljoner.

Kvällstidningarna slåss mot sjunkande upplagor på pappret, samtidigt som pappret fortfarande är den bästa intäktskällan, i alla fall för Expressen. Att utveckla produkter kring tidningarna kommer att vara en viktig del av affärsutvecklingen.

Hur blir det med den senaste Bondfilmen, Irina Halling?
– Den är inte med. Men vi hoppas kunna haka på den.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.