Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Boken som vill ge en annan bild av Svenskans guldgräv

Publicerad: 1 September 2016, 11:05

SvD:s rapportering om SCA-topparnas jakter och resor i privatjet blev början till slutet för ledningen. Sanningshalten i scoopen är det dock så där med, menar Jens Nordström i sin bok Tronstriden. Något chefredaktör Fredrick Karén inte köper.


Ämnen i artikeln:

Fredric KarénSvenska DagbladetSCA

Det finns flera, och allvarliga, brister i Svenska Dagbladets bevakning av SCA-ledningens jakter i Jämtland och hur de utnyttjat koncernens eget affärsjet. Det menar TV4-journalisten Jens B Nordström i sin nya bok Tronstriden.

I boken tar han upp maktspelet i Industrivärlden som slutade med att Sverker Martin-Löf lämnade ordförandeskapet i bolaget våren 2015.

En detalj som återkommer i boken är att SCA:s jaktanläggning i Jämtland, Henvålen, av Svenska Dagbladet sägs stå på ofri grund vilket inte är korrekt konstaterar Jens B Nordström.

En kritik som Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén menar är att fokusera på en (1) artikel av dryga 150 publiceringar om SCA-affären. Men han medger att just den detaljen inte blev helt korrekt.

– Det ”fel” vi där gjorde var att vi inte tydliggjorde att själva byggnaden inte står på ofri grund medan det övriga cirka 9900 (av totalt 10 000) hektaren är naturrreservat med hög skyddsklass. Det är en uppgift som SCA aldrig har hört av sig till oss om och velat ha korrigerad, även om Jens B Nordström hävdar det. När vi blev medvetna om detta korrigerade vi det i ett förtydligande i artikeln på SvD.se, säger han till Medievärlden.

Jens B Nordström menar också i boken att när Svenska Dagbladet skrivit om att stjärnkockar flugits in till jaktanläggningen för att laga mat samt att ett tomt flygplan åkt till Stockholm för att hämta en plånbok som en direktör glömt på flygplatsen är det felaktiga uppgifter från en anonym källa som reportrarna gått på utan att verifiera eller kontrollera fakta.

– I båda dessa fall har vi hänvisat till det grundlagsskyddade källskyddet. Det finns ingen möjlighet för oss att ge mer specifika detaljer som namn, årtal och specifika platser utan att vi då riskerar för den som är intresserad att ringa in den eller de som lämnat dessa uppgifter. Vi ser inte något skäl att misstro dessa källor eller uppgifter. De har lämnat flera uppgifter till oss som antingen har belagts av utredningarna eller som vi kunnat bekräfta på annat sätt. Vi känner oss trygga med dessa uppgifter och står fast vid dem.

Fredrik Karén frågar sig också varför tidningen skulle hittat på eller brista i källkritik i två uppgifter när det visat sig att de haft rätt i alla de andra hundratals uppgifter och detaljer som publicerats i denna granskning.

Jens B Nordström funderar också i boken över hur Svenska Dagbladet vinklat vissa nyheter. ”Vd tog med hustrun till Miami över helgen i företagets flyg” ger en bild, ”Vd träffade säljteam i USA över helgen – hustrun följde med” ger en annan.

– SCA:s toppar har använt privatflyg, för ca 182 000 kronor per timme, för att flyga till OS, fotbolls-VM, formell 1, fotbolls-EM, seglingstävlingar. Vid var sjunde resa mellan åren 2010-2014 var en anhörig med ombord. PWC:s granskning slog fast att det skett ett överutnyttjande av privatjet. I flera fall saknas anhörigas namn i både passagerarlistan och på fakturan. Direktörerna har därefter attesterat varandras fakturor. Detta menar jag visar på en kultur som är exceptionell och slösaktig som det vore direkt tjänstefel av oss inte vinkla på.

Är det något i SCA-publiceringarna som du ångrar i efterhand?

– Nej, jag ångrar ingen publicering i samband med SCA-granskningen. Tvärtom är jag oerhört stolt över det arbete som Torbjörn Isacsson och Andreas Cervenka lade ner på att avslöja denna maktsfär, säger Fredric Karén.

Han framhåller också att SvD:s granskning av SCA/Industrivärden nagelfarits av två utredningar som beställts av styrelsen: PWC och Johan Munch, som båda bekräftade de flesta av SvD:s uppgifter. Därefter har publiceringen varit föremål för en PO-anmälan från Sverker Martin-Löf, såväl PO som PON friade SvD på samtliga punkter. Granskningen ledde fram till att tre av sfärens toppchefer fick avgå efter hård kritik från ägarna.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.