Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bloggy ska ta mikrobloggen till folket

Publicerad: 14 Januari 2009, 09:31

Idag blir den svenska mikrobloggtjänsten tillgänglig för allmänheten. - Jag vill få ut mikrobloggande till folket, säger Jonas Lejon som skapat Bloggy.


Ämnen i artikeln:

Twittersociala medier

Jonas Lejon

Bloggy har funnits ett halvår som stängd betaversion. Att den blir publik nu beror på att många av buggarna är fixade och att en antal nya funktioner finns på plats.

– Dessutom har mikrobloggandet blossat upp i Sverige de senaste veckorna. De flesta vet vad Twitter är och många politiker har börjat använda mikrobloggar, säger Jonas Lejon.

– Du kanske har en blogg, och nästa steg blir att starta en mikroblogg.

Men egentligen är ju tröskeln lägre för att börja mikroblogga?

– Ja, om ett år kommer det kanske att vara omvänt, att folk börjar mikroblogga och sedan startar en vanlig blogg.

Jonas Lejon ser fyra sätt att tjäna pengar på Bloggy. Det primära är att sälja plattformen till företag för internt bruk. Han har också planer på att bygga in reklamelement på sajten och att ha sälja en premiumtjänst för användare som vill få besöksstatistik och möjlighet att själva sälja reklamplatser. Han har också en idé som skulle kunna säljas till tidningssajter.

– De kan betala mig för att de besökare de skickar till mig automatiskt blir vänner med företagets användare. Det är möjligt att det kan vara en gratistjänst också.

I framtiden vill han ta Bloggy till anda länder och språkområden, och till specifika nischer.

– På samma sätt som jag kan anpassa plattformen för internt bruk på ett företag kan jag anpsassa den för en specifik nisch, modebloggy till exempel. I USA finns redan nischade mikrobloggtjänster för modebloggare och mammor.

Folk använder redan Jaiku och Twitter, Friendfeed med flera, varför behövs Bloggy?

– Jaiku är fortfarande bara för inbjudna och på Twitter är samtalet på engelska. Jag vet inte, men jag tror att svenska ungdomar hellre vill prata på svenska. En annan anledning till att jag startade var att jag enkelt och snabbt kan lägga in nya funktioner och se vad användarna gillar. Twitter lägger in någon funktion om året, bara igår lade jag in tre nya funktioner. Nackdelen är att inte blir lika väl testat.

Finns det en risk att sajten bara blir syndikerade flöden och ingen konversation?

– Jag har inte funderat så mycket på det. Jag tror det sker naturligt att folk använder den tjänst de vill, många kanske använder Bloggy för att uppdatera Jaiku och Twitter via mobilen till exempel.

Det är många som tycker att sajten är ful?

– Troligtvis kommer jag att utlysa en tävling där ära och pengar är priset och uppgiften är att göra en ny design.

Läs mer på Bloggys utvecklingsblogg.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=15}
Axel Håkansson

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Twittersociala medier

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.