Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bloggen som kan hjälpa ditt journalistliv

Publicerad: 16 Augusti 2012, 10:10

Världens nördigaste reporterblogg ska gå på djupet med frågor om verktyg och metoder.


Bloggen Journalisttips startades av Mikael Pettersson och Backa Elias Bondpä för knappt två veckor sedan. De hade känt en efterfrågan på en journalistblogg som inte tacklade de stora publicistiska frågorna utan ägnade sig mer åt själva verksamheten.

Den här bloggen ska vara till för den unga lokalreportern som vill gräva mer och djupare men inte har alla verktyg som behövs, säger Mikael Pettersson.

Jag började själv på ÖA för över 20 år sedan och vet hur det är att göra mikrogräv på kafferaster och någon eftermiddag. Som verkligheten är för många.

Typiska ämnen på Journalistliv kan vara fem sätt att hitta en nyhet eller tio metoder att spräcka en utredning.

Det finns absolut ett sug efter att få veta mer om metoder. Det vet jag inte minst som ledamot i styrelsen för Grävande Journalister. Varje nummer av tidningen Scoop som handlar om metoder säljer som smör jämfört med de övriga.

Ni har dragit igång den här bloggen under semestern. Ska ni hinna med den när ni börjar jobba?

Det får jag hoppas. Och även om jag inte kan skriva på min arbetstid ska jag ägna 20 procent av min tjänst till att utveckla SVT:s position inom social medier så där flyter det samman i viss mån i alla fall. Sedan kan alla vardagserfarenheter berika bloggen.

Dessutom har Mikael Pettersson över 100 bloggposter som bara väntar på att bli skrivna som bygger på de förläsningar han har hållit om till exempel arbetsredskap och researchverktyg.

Har ni fått någon trafik?

När vi drog igång var det någon som sa att 2 000 unika besökare på en månad skulle vara riktigt bra för en så smal blogg som den här. Men vi nu haft exakt 2 714 unika besökare enligt Google Analytics.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.