Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Blockets vd om nya konkurrensen från Facebook

Publicerad: 15 Augusti 2017, 08:14

Facebooks lansering av sin köp- och säljplattform i Norden fick Schibstedaktien att dyka på börsen. Men Blockets vd Jan Prokopec tror att trygghet och kringtjänster kommer att väga tungt även i fortsättningen.


Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocket

Schibsteds aktiekurs har sjunkit med 10 procent vid lunchtid efter beskedet att Facebook nu lanserar sin nya säljplattform på flera europeiska marknader, bland annat i de nordiska länderna.

Blockets vd Jan Prokopec är dock inte överraskad att Facebook också ger sig in på den svenska marknaden.

– Det hade vi räknat med. Vi följer alltid sådana här initiativ noga. En av Schibsteds stora styrkor är att vi kan den lokala marknaden väldigt väl, vi har starka varumärken och en organisation med stor erfarenhet och kompetens. Samtidigt som vi kan den lokala marknaden har vi expertis från våra globala techteam inom Schibsted. Det innebär att vi har styrkan att utveckla våra produkter snabbt och effektivt. Det har vi 20 års erfarenhet av.

Hur tror du Facebook Marketplace kommer påverka Blockets position?

– Blocket tar en annan position gentemot våra konkurrenter i avseende på kvalité. Det är en marknadsplats dit man vänder sig för att köpa och sälja varor av lite högre kvalitet och värde än det utbud som kännetecknar de flesta andra aktörer. Vi ser dessutom en fin utveckling i flertalet intäktsströmmar. Bland annat driver vi nysatsningen på jobb och att utveckla kraftfulla och effektiva reklamprodukter för våra företagskunder.

Kommer Blockets upplägg att förändras på något sätt för att möta konkurrensen?

– För vår målgrupp är effektivitet, trygghet, kvalitet och smarta kringtjänster värda att betala för. Därför har vi inga planer på att ändra vårt upplägg. Det är fördelar som vi menar kommer att säkerställa vår position som nummer ett. Vårt fokus är att leverera så användarvänliga och effektiva tjänster som möjligt, säger Jan Prokopec.

Ämnen i artikeln:

SchibstedBlocket

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.