Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 15 Januari 2009, 09:30
Blocket publicerade annonser med ett samlat säljvärde för 193 miljarder i fjol. Sajten har omkring 9 miljoner besök en vanlig vecka och dominerar köp/sälj lika eftertryckligt som Aftonbladet dominerar publicistiken på nätet.(Rättad)
193 miljarder motsvarar 6 procent av BNP har blocket räknat ut.
En Synovate-undersökning gjord på beställning av Blocket visar att över hälften av svenskarna handlat via Blocket november-december.
I Kia-index har Blocket nästan tre gånger så mycket trafik som närmaste konkurrenten bland säljsajterna, Tradera.
Sidvisningarna på Blocket är av naturliga skäl omfattande, över 20 per besök. Och består inte bara av köpsök, utan också av nyhetsläsning och annan service, enligt marknadschefen Anna Björklund. Nyheterna kommer från Sveriges Nyheter, en leverantör utanför Schibstedfamiljen. De anpassas efter den region besökaren intresserar sig för.
Blocket har stor betydelse för Schibsted-koncernen, tillsammans med syskonsajten Finn i Norge. Tredje kvartalet i fjol gav Blocket ett rörelseresultat på 73 miljoner norska kronor, Finn gav 71 miljoner. Schibsted i sin helhet 213 miljoner, de två köp och sälj-sajterna svarade alltså för två tredjedelar av vinsten.
Sådan verksamhet ska utvecklas, och det sker hela tiden, säger Anna Björklund. Blockets egna försäljare arbetar med Blocketbutiken som idag har över 5000 företag inne. Bilbranschen var först, nu finns också klädesaffärer och andra detaljhandlare där, och senast in mäklarna.
Schibsted exporterar konceptet. Idag finns motsvarigheter till Blocket i Spanien, Italien, Frankrike, Portugal och Malaysia.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=18}
mvredaktion