Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag26.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Blocket Jobb oroar inte konkurrenterna

Publicerad: 4 November 2011, 08:48

Blocket Jobb gick från noll till 4700 på tre månader. Målet är att vara marknadsledande om bara ett par tre år. Men konkurrenterna är inte oroliga.


Ämnen i artikeln:

Blocket

Att med Blocket hitta kandidater till ett ledigt jobb ska vara enkelt och kostnadseffektivt. Det kostar 750 kronor att lägga upp sin annons där. Just nu ligger 4700 platsannonser uppe.

Vi smygstartade i augusti. Så att vi redan har så många annonser är roligt, säger Anna Björklund, marknadschef på Blocket.

I dag har Blocket en marknadsledande position som Sveriges tredje största sajt efter MSN och Aftonbladet med omkring 4 miljoner unika besökare per vecka. 70 procent av alla svenskar har köpt eller sålt något där.

Vår ambition är att vara marknadsledande inom två till tre år när det gäller jobbsökarsajter också, säger Anna Björkman.

Vad är det för typ av jobb på sajten?

Allt från chefsroller till hantverksjobb, det är väldigt brett och det är det vi vill vara. En bred jobbsajt med jobb över hela Sverige.

Lokus Jobb ingår i Citygates produktkatalog. Där kan de som har en platsannons även välja att publicera den i en av tidningarna som ingår i nätverket.

Citygates vd Niklas Jonason räds inte den nye konkurrenten. Snarare är det så att desto fler det är på marknaden, och ju hårdare konkurrensen om annonserna är, desto mer gynnar det trygga och etablerade aktörer menar han.

Däremot kan det kanske slå mot Monster och andra renodlade rekryteringssajter. Speciellt de med en ganska aggressiv prispolitik.

Mediakompaniet förmedlar platsannonser till ett 70-tal dagstidningar med ett 50-tal sajter. Och visst kan Blockets inbrytning påverka situationen menar Lennart Pöppel som har hand om rekryteringsannonseringen. Men mest i det korta perspektivet.

Sedan hanterar Mediekompaniet i regel annonser för mellanchefer och uppåt, något som sannolikt inte kommer att dominera Blockets utbud menar han.

En konsekvens av Blocket nu även ägnar sig åt att erbjuda platsannonsering kan bli att andra aktörer speedar upp utvecklingsarbetet. På Mediekompaniet tittar man bland annat på en egen digital plattform. Men det är långt ifrån några beslut tagna enligt Lennart Pöppel.

Fortfarande är det bara på projektstadiet.

Ämnen i artikeln:

Blocket

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.