Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Blir det lönehöjningar nu, Pierre Bergström?

Publicerad: 9 Februari 2010, 12:44

SvD.se utsågs till Årets säljavdelning 2009 i Schibsteds interna säljtävling Sales Award i helgen. Pierre Bergström är annonschef på Svenska Dagbladet.


Ämnen i artikeln:

Sveriges TelevisionPierre BergströmSvd.se

– Vi är ju säljare och som säljare förhandlar man hela tiden upp sin egen lön, genom provision. Genom att de sålt bättre har de alltså fått en högre lön.

Hur firar ni segern?

– Vi firade när vi vann och på fredag ska vi ha en champagnefrukost.

Säljer man bättre sen?

– Absolut! men man får hålla sig till ett glas.

Ni har ökat försäljningen med 20 procent på en marknad som minskar lika mycket, vad ligger bakom?

– Hårt arbete, på en vikande marknad 2009 bestämde sig Peter Oskarsson och hans gäng för att de skulle strunta i konjunkturen och nå tillväxt. De har haft en hög aktivitetsnivå och träffat väldigt många kunder både mediebyråer och annonsörer. De har tagit fram kreativa lösningar och haft en väldigt positiv inställning.

Hur mycket har ni sålt för?

– Det är inget vi kan redovisa öppet.

Hur ser det ut i år?

– Vi ser väldigt positivt på det här året, det har börjat bra och det känns positivt ute hos annonsörerna.

Har de ökade webbintäkterna inneburit mindre för pappret?

– Tvärtom, när vi kunnat paketera papper och webb har vi haft ett starkare erbjudande mot kund. De kompletterar varandra.

Läs intervju med Peter Oskarsson på SvD.se.

Läs också: Schibsted i säljoffensiv

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.