Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Blir det ett ja till nästa mediekoncern?

Publicerad: 8 Augusti 2008, 09:58

Nu på måndag avgörs det om Norge får en ny mediekoncern, Polaris Media. Aktieägarna i Adresseavisen ska då ta ställning till planerna om att bilda Polaris Media, som blir en fusion mellan Adresseavisen och elva landsortstidningar i mellan- och Nordnorge.


Det mest sannolika är att aktieägarna på Adresseavisens bolagsstämma säger ja till fusionen. Styrelserna i både Adresseavisen i Trondheim och Harstad Tidende Gruppen (HTG) har nämligen redan gett grönt ljus till sammanslagningen.

Det är egentligen bildandet av en annan mediakoncern, Media Norge, som ligger bakom idéen att skapa Polaris Media. För Schibsted måste sälja sina ägarandelar i Adresseavisen och HTG för att kuna etablera Media Norge. Det kräver nämligen Mediainspektionen. Följden av detta blir att både Adresseavisen och HTG då står utan en stor ägare, vilket kan leda till att de lätt blir uppköpta av en stor mediekoncern.

För att skydda sig mot en sådan utveckling väljer alltså de båda tidningshusen att slå sig samman. Om det ges klartecken till detta nu på måndag är det meningen att Polaris Media ska introduceras på Oslo Börs den 20 oktober.

Polaris Media får 800 anställda, varav 275 är redaktionella medarbetare. Koncernen får en dominerande ställning i mellersta och norra Norge. Både Adresseavisen och HTG behåller sina existerande strukturer i den nya koncernen.

Fusionen ger klara synergieffekter på tryckeriområdet. Avsikten är att de båda tidningshusens tryckerier ska slås samman till ett nytt tryckeri, Polaris Trykk.

Polaris Media får en stor redaktion och elva mindre. I målsättningen för den nya koncernen heter det att den ska bidra till att upprätthålla och stärka den regionala närvaron och bli ledande på internet och digitala tjänster i området. Den ska vidare utveckla nya multimediala kanaler samt uppnå starkare ekonomiska resultat genom gemensam satsning.

Polaris Media väntas få en omsättning på 1,3 miljarder norska kronor om året och blir därmed Norges fjärde största mediekoncern. Schibsted är den största med en omsättning på 13,6 miljarder kronor (2007). A-pressen omsätter 4,7 miljarder medan Mecom-ägda Edda Media står för 2,7 miljarder kronor.
Christer Källström

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.