Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Blankspots valsatsning: 340 mils reportageresa genom Sverige

Publicerad: 1 December 2017, 09:15

Blankspots vd Brit Stakston och chefredaktör Martin Schibbye.

Blankspot ska djupdyka i det ”Verkliga Sverige” – och det gör reportagesajten genom att utgå från berättelsen om Nils Holgersson.


Ämnen i artikeln:

Martin Schibbye

Selma Lagerlöfs bok Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige gavs ut i två delar i början av 1900-talet. Ursprungligen skrevs romanen som en lärobok i svensk geografi. I centrum för berättelsen fanns Nils Holgersson, en pojke som förvandlats till en pyssling och därefter upptäckte Sverige från ryggen av gåsen Akka. Nu tar reportagesajten Blankspot avstamp i berättelsen när den under valåret 2018 ger sig ut på en egen upptäcksfärd genom Sverige.

Det frågor Blankspot hoppas kunna besvara genom att ge sig ut på resande fot är bland annat: På vilket sätt liknar de utmaningar som beskrevs för drygt 100 år sedan de vi ser i dag? Vilka är sakfrågorna som påverkar människors liv i dag? Vilka är bildningsbehoven? Var finns kunskapsklyftorna? Vad förklarar skillnaderna i demokratisk delaktighet runt om i landet?

”Med Verkliga Sverige hoppas vi att de nedslag vi gör ska lyfta fram fler röster än de som vanligtvis hörs. Vi vill ge en bild av samtiden med perspektiv, sammanhang och nyanser. I bästa fall fungerar journalistiken som en process som inspirerar till fortsatta samtal och medvetenhet om dået, nuet och framtiden”, säger Martin Schibbye, chefredaktör på Blankspot i ett pressmeddelade.

Under den 340 mil långa resan kommer Blankspot bland annat att samarbeta med lokala medier och andra plattformar för kunskapsutbyten.

Den 9 januari 2018 ska väskorna vara packade och reportageresan påbörjas.

Här kan du läsa mer om valsatsningen.

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Martin Schibbye

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.