Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bladets nya mobilsajt ska öka intäkterna

Publicerad: 6 Maj 2013, 10:57

Alla siffror pekar åt rätt håll för Aftonbladets mobilsajt. Den nya versionen ska förbättra dem ytterligare.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJohan Åsén

8:54 i morse var det premiär för Aftonbladets nya mobilsajt. Den ska vara snabbare, både för användare och läsare. Bilderna är skarpare och det rörliga materialet har fått en ny, mer central, placering bland annat.

Trafikutvecklingen har ökat med 50 procent det senaste året. I mars hade sajten i genomsnitt 2,55 miljoner unika besökare och 60 miljoner unika sidvisningar per vecka enligt Kia-index

Nästa år kommer mobilsajten vara den största digitala utgåvan enligt Aftonbladets publisher Jan Helin.

Försäljningen går ännu bättre. Ökningen första kvartalet låg på hela 166 procent. Vilket motsvarar 21 miljoner kronor.

Det kommer ett antal nya annonsformat med den nya mobilsajten. Det första har arbetsnamnet Splash och kommer att täcka hela skärmen i några sekunder innan den vanliga sajten visas.

Sedan har vi några andra format på gång också. Men det gäller att inte överutveckla heller. Den viktiga frågan är hur man skapar engagemang på de rutor som finns, säger mobilchefen Johan Åsen.

Han tror också att mobilen kommer att bli Aftonbladets största digitala kanal någon gång nästa år.

I alla fall om man ser på räckvidd. Unika besökare kan vara en annan sak. Där kan en och samma besökare ha en dator på jobbet, en hemma och kanske använda en Ipad också.

Hur viktig är den nya mobilsajten för att ni ska nå dit?

Mycket viktig vill jag tro.

Mobilsajten har fått en vänstermeny med snabblänkar till underavdelningar och en högermeny som ska möjliggöra mer personliga inställningar. Än så länge handlar det bara om att förändra textstorleken eller låsa skärmen i stående läge. Men det kan komma att utvecklas.

Det kan till exempel på sikt bli möjligt att där styra vilken typ av material läsaren vill ha mer eller mindre av.

Då kan läsaren skapa sin egen individuella sajt. Men det är en bit kvar, säger Lena Widman, redaktionell mobilchef.

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJohan Åsén

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.