Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Björn Jeffery till Bonnier R & D

Publicerad: 22 September 2009, 06:13


Vad tar du med dig från tiden på Good Old?

– Nästan allting faktiskt – det var min utbildning i företagande och hur man lyckas paketera kunskap till någonting som folk vill köpa. Det har varit oerhört roligt, och tidvis oerhört svårt. Men mest har det varit roligt.

När bytte du senast jobb, och var kom du då från?

– Det var 2005 när jag slutade som webbjournalist på Sydsvenskan för att starta eget. En liten byrå som hette Jeffery & Edling, som sedan övergick till att bli Good Old.

Hur ofta ska man byta jobb – och varför?

– Jag tror att man ska byta av två skäl: antingen när man får ett fantastiskt erbjudande, eller när man drar sig för att gå till jobbet allt för många dagar i rad. Good Old har en devis som heter ”älska måndagar” och så har det faktiskt varit. Men det här var ett för bra erbjudande för att missa.

Bjuda upp eller bli uppbjuden, vilket fungerar bäst?

– Som arbetsgivare ska man bjuda upp. Jag tror att bra arbetsplatser söker upp de personerna som man vill ha och startar dialogen där. Men det är kanske främst tillämpbart i kunskapssammanhang – andra branscher har nog svårare att göra så.

Ett jobb du skulle vilja göra?

– Om jag inte jobbade med media skulle jag vilja starta en ny bank. Det finns otroligt mycket spännande saker som händer inom det området, men det syns väldigt lite i Sverige. Det har jag velat göra i flera år.

Ditt roligaste uppdrag hittills?

¬- Mitt första uppdrag på Bonnier R&D har varit det roligaste. Jag åkte runt och intervjuade begåvade människor över hela världen för att försöka sammanfatta och förstå vilka processer och tankar som ligger bakom framgång i mediaområdet. Jag träffade fantastiska människor som hade väldigt mycket intressant att delge.

Arbetskamraten du skulle vilja jobba med igen?

¬- Good Old-arbetskamraterna lämnar jag ju inte riktigt eftersom jag jobbar vidare i styrelsen. Så om jag bortser från dem så är det nog Gustav Svensson på Sydsvenskan och Patrik Kronqvist på Expressen. Vi hade väldigt roligt ihop på jobbet.

Om du skulle ge dig in i debatten om att ta betalt för innehåll på nätet, vad skulle din linje vara?

– Det är ingenting man summerar på en rad eller två. Men jag tror att diskussionen handlat för mycket om vad man tar betalt för, och för lite om hur man tar betalt och vilket problem det är man försöker lösa för konsumenten.

Björn Jeffery skriver själv om det nya jobbet på Good Olds blogg.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.