Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Bink: Vi har en aggressiv tillväxtstrategi

Publicerad: 1 Juli 2011, 09:03

Bink köper annonsnätverket Tailsweep och planerar fler uppköp. Annonsaffären är rätt underutvecklad på de flesta sajter, säger Binks vd Martin Ahrend.


Ämnen i artikeln:

TailsweepMartin AhrendBink

Bink, som ansvarar för webbutvecklingen för Bonniers dagstidningar och tidskrifter, köper Tailsweep, som är ett annonsnätverk för bloggar och sociala medier.

Bloggar och mikropubliceringar är en viktig del av framtidens publicistiska landskap och Tailsweep har en idé för att aggregera en stor mängd sådana och få lönsamhet i det, säger Binks vd Martin Ahrend.

Är det inte svårt för en lokal aktör att konkurrera med Google och de andra bjässarna?

På nätet finns många aktörer utan eget innehåll som konkurrerar om annonspengarna, men man kommer absolut att kunna ge dem en match lokalt.

När kommer det här uppköpet att märkas för era annonsörer?

Det kommer att komma ett antal nya annonserbjudanden efter sommaren.

Hur ser upplägget ut?

Det berättar vi då.

Bink har köpt 100 procent av Tailsweep. Köpesumman är hemlig. Tailsweep kommer att fortsätta som eget varumärke.

Det var väl det som gjorde att det blev en så bra matchning, att de tyckte att vi skulle fortsätta som eget varumärke i egna lokaler, säger Tailsweeps vd Mikael Svärdh

Vad tillför ni?

Vi adderar över fem miljoner extra webbläsare och är väldigt starka i vertikaler som prylar & teknik, barn & familj och mode & skönhet. Vi är duktiga på, att skära ut kluster ur geografi och nischer och köra kampanjer på det. Så en annonsör kan kanske köpa exempelvis dn.se, di.se och så lägga på nischade bloggar.

Så det är inte främst för att nå en yngre målgrupp?

Nej, det är en vanlig missuppfattning om Tailsweep att vi skulle nå främst tonårstjejer, även om vi är starka där.

Enligt Binks vd Martin Ahrend är uppköpet bara början.

Vi har en aggressiv tillväxtstrategi nu, och kommer att göra ett antal förvärv det närmaste året.

Annonsaffären är rätt underutvecklad på de flesta sajter. Om man bara har ett intäktsben är det klart att det är svårt.

Vad kan man addera?

Olika typer av textlängdsannonser, en radannonsliknande del som man kan koppla till sök. Textlänkar från resesidor och länkning vid skivtopplistor och bokrecensioner till exempel.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se


Ämnen i artikeln:

TailsweepMartin AhrendBink

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.