Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bilageboomen håller i sig

Publicerad: 21 November 2011, 08:03

Drygt en om dagen räcker inte, Expressen ska skruva upp tempot ytterligare när det gäller magasin och bilagor, bland annat genom en temabilaga i veckan i huvudtidningen.


Ämnen i artikeln:

Anna-Clara Welander

375 utgåvor i år. 40 till nästa år. 24 av dessa nya titlar. Siffror som förklarar varför Anna-Clara Welander, chef för Expressen Magasin, anser att satsningen på magasin och bilagor har blivit en framgång.

Ett antal faktorer ligger bakom: Ett folkligt tilltal, (vår läsare är Camilla, 43, i Västerås) prisvärda produkter ( i regel mellan 5 och 20 kronor) och bra exponering hos återförsäljarna bland annat.

Huvudmålgruppen för bilagorna är kvinnor. Män har inte samma behov av featureläsning menar Anna-Clara Welander.

Det betyder inte att män är ointressanta. Bland annat ska Expressen gå upp i utgivningstakt av magasinet Allt om bilar samt lägga till ett antal one-shots om bland annat båtar, husvagnar och köpa bil.

Men mest siktar vi in oss på kvinnor. Bland annat ska vi haka på tant-trenden med ett magasin inriktat på hantverk och pyssel, säger Anna-Clara Welander.

I slutet av september introducerades en prenumerationsmodell för fyra av magasinen (Leva & Bo, Mitt Kök, TV14 och GI & Hälsa). Det har fungerat väldigt bra säger Anna-Clara Welander utan att vilja gå in på några siffror.

De har bland annat gjorts ett utskick till 10 000 potentiella prenumeranter som gett bra gensvar enligt henne. Så i december blir det ett ännu större utskick.

Ska ni samarbeta med några morgontidningar om temabilagorna?

Vi pratar gärna med fler aktörer, men vi har inga med oss från början, säger Welander.

Marknaden är inte mogen ännu.

Inte heller verkar den vara riktigt mogen för mer avancerade annonslösningar. Det finns ett stort antal möjligheter i magasinen, allt från dofter till utvik och lösningar med transparent plast.

Vi skulle gärna göra det. Men annonsörerna måste ju vara med på det också.

Har det kommit signaler från Bonnierledningen att ni konkurrerar för mycket med förlagets övriga magasin?

Nej, de ser nog det här som positivt. Mycket i magasinsvärlden är ju relaterat till varumärken. Och vi måste skapa fler och nya intäktskällor, precis som alla andra.

Att göra fler magasin och bilagor kräver också mer personal. Nästa år ska avdelningen utökas med mellan 10 och 12 personer.

Det handlar om såväl redaktionell personal, prenumerationsansvarig och annonssäljare, säger Anna-Clara Welander.

Ämnen i artikeln:

Anna-Clara Welander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.