Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Besöksras för NSD och Kuriren

Publicerad: 12 mars 2014, 13:24

Betalmodellen slog hårt mot besökssiffrorna för NSD och Norrbottens-Kuriren. Antalet unika besök har halverats. Piteå-Tidningen har inte drabbats lika mycket. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

Den 11 februari släppte NSD och Kuriren sina betalmodeller. Sedan dess har antalet unika besökare på sajterna halverats. Veckan innan hade NSD 176 987 unika besökare och Kuriren 134 499. I dag, fyra veckor senare är antalet 90 076 för NSD och 66 326 för Kuriren.

Det ger ett tapp på 50,1 procent för Kuriren och 49 procent för NSD.

Piteå-Tidningen som släppte sin betalmodell en vecka senare har också fått färre besökare, 31 137 jämfört med 43 056 för vecka 7. En minskning med 27 procent.

En jämförelse av snittsiffran före och efter betalmodellen ger inte ett lika dramatiskt tapp. Norrbottens-Kurirens snittsiffra per vecka före betalmodellen var 105 000 och har sedan den infördes minskat till 77 224 unika besökare. Det ger en minskning med 26 procent.

När VK släppte sin modell i slutet av oktober i fjol minskade deras besökarantal med drygt 20 procent de första fyra veckorna.

Se utvecklingen i KIA-index för vecka 10.

Hur ska trafiksiffror jämföras?

Kuriren: Våra trafiksiffror har inte halverats

Så gick starten för betalmodellen i Luleå

Krönikör slutar på grund av betalmodellen

Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.