Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Beslut om slopad reklamskatt kan rivas upp

Publicerad: 1 September 2008, 04:16

I somras gick kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth ut med att reklamskatten avvecklas. Bland annat tack vare att planen då var att storstadsstödet skulle avskaffas. Nu har det beslutet rivits upp. Och kanske också beslutet om att slopa reklamskatten.


Delar av reklamskatten går till att finansiera presstödet. När kulturministern tillsammans med regeringspartiernas mediepolitiska företrädare i slutet av juni skrev en debattartikel i Dagens Nyheter där hon förklarade att den skatten är orättvis och ska avskaffas jublade många.

Ett av hennes argument för beslutet var att det var nödvändigt eftersom presstödet var på väg att förändras och stödet till storstadstidningarna skulle förändras kraftigt.

I debattartikeln hävdade hon också att ”ett avskaffande är viktigt, såväl ur rättvisesynpunkt som ur strikt ekonomisk synvinkel, för de företag som betalar skatten.”

Dagens besked att stödet till storstadstidningarna bara påverkas marginellt kan påverka beslutet om slopandet av reklamskatten.

Vad innebär förändringarna av presstödet för beslutet om reklamskatten?

– Regeringen lämnar besked när budgeten presenteras den 22
september, säger Caroline Raxell, politisk sakkunnig på finansdepartementet.

Kommer beslutet att påverkas?

– Regeringen lämnar besked den 22 september.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.