Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 8 Juli 2009, 08:42
Danska Berlingske Media skrotar gratismodellen och börjar ta betalt för innehåll på nätet. Första försöken med mikrobetalningar görs i september.
– Det gäller unikt innehåll, inte allmänna nyheter, säger Lisbeth Knudsen, koncernchef för Berlingske Media, till journalisten.dk.
Material som kan bli aktuellt att låsa in är artiklar från Berlingske Nyhedsmagasin, en affärstidning som ges ut en gång i veckan.
Ett annat aktuellt exempel på innehåll som Lisbeth Knudsen tror att läsarna kan vara beredda att betala extra för är ”De faldne”, en uppmärksammad artikelserie om de 26 danska soldater som omkommit i kriget i Afghanistan. I dag finns hela serien tillgänglig på berlingske.dk.
Hur mycket det kommer att kosta att läsa enstaka artiklar är ännu oklart.
Lisbeth Knudsen säger till journalisten.dk att hon hoppas att fler danska medieföretag kommer att följa Berlingskes exempel och att man tillsammans kan enas om att använda samma typ av system för mikrobetalningar.
Lars Munch, vd för JP/Politiken, säger att han inte utesluter ett samarbete, men att hans koncern ännu inte tagit några beslut om att införa mikrobetalningar.
mvredaktion