Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bennie Ohlsson: Tidningarna måste uppfattas som två skilda produkter

Publicerad: 16 Juli 2009, 06:02


Ämnen i artikeln:

Gota Media

Bennie Ohlsson ser köpet av förlaget Albinsson & Sjöbergs aktier som ett sätt att långsiktigt trygga utgivningen av Sydöstran. Och nya möjligheter till ökade intäkter, där Gota Media bland annat genom starkare annonspaket på Blekingemarknaden kan utmana uppstickare som gratistidningar och etermedier.

Vad händer på det redaktionella området? Kan det bli aktuellt att slå samman till exempel sportredaktionerna som skett bland annat i Gävle?

–    Vi utesluter ingenting. Diskussionerna mellan ledningarna kommer igång i augusti.

Han betonar att två områden är prioriterade att skötas av respektive tidning, opinionsbildningen och nyhetsarbetet.

–    Det är de områdena som gör att den publicistiska mångfalden säkerställs.

Vad talar för att en stad av Karlskronas storlek kan fortsätta att bära två dagstidningar?

–    Om vi är skickliga på att skilja tidningarna åt så tror jag att efterfrågan kommer att fortsätta finnas.

Det handlar framför allt om att lägga kraft på utvecklingen av papperstidningarna.

– Papperstidningen är snart det enda riktiga massmedium vi har. Man ska akta sig för att döma ut dess betydelse. Nätet fyller en annan, mer uppsökande funktion, säger Bennie Ohlsson.

Gota Media redovisade i fjol en vinst på 80 miljoner kronor. Hur går det nu?

–    Vi står starka i dag, vi har 700-800 miljoner i kassan och praktiskt taget inga skulder.

–    Vi känner förstås av konjunkturnedgången, men även om det blir ett tufft andra halvår tror jag på svarta siffror.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Gota Media

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.