Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bengt Ottosson om TU: Fokusera på de gemensamma frågorna

Publicerad: 12 Maj 2009, 08:13

Bengt Ottosson är vd på Expressen som ingår i Bonnier-koncernen.


Ämnen i artikeln:

Bengt OttossonTU

Vad anser du om ett uppdelat TU?

– Det tycker jag är bra, då blir arbetsgivardelen mer renodlad och branschorganisationen ger medlemsföretagen större möjlighet att påverka vilka frågor den ska jobba med.

Vad ska branschorganisationen TU ägna sig åt?

– Det blir en av de viktigaste frågorna att gå igenom och fastställa när den nya organisation är beslutad. En viktig del är: de frågor som är relevanta för medlemsföretagen och som man skapa enighet kring

Vilka tycker du att det är?

– Bland annat att driva dagspressfrågor i förhållande till politiker och representera tidningsbranschen i frågor som kan påverkas av politiska beslut.

Är det något organisationen bör ägna sig åt som den inte gör idag?

– Det är en av de delar man bör gå igenom i den fortsatta processen. Men det är bättre att avgränsa arebtesuppgifterna något och att driva de uppgifter man har med större kraft.

Vad ska organisationen inte ägna sig åt?

– Frågor där de olika medlemsföretagen har tydligt olika förutsättningar, uppfattningar eller intressen

Vilka frågor är inte gemensamma?

– Det är något som medlemmarna måste ta ställning till

Ska TU ägna sig åt och bekosta etisk självreglering?

– Ja, det är en gemensam fråga för branschen.

Ska TU organisera medieutbildning?

– Det tycker jag inte är självklart. Kan TU ta fram konkurrenskraftiga utbildningar på olika områden så är det bra, men det
har inte självklart med en branschorganisations uppgifter att göra.

Ska TU ge ut en självständig sajt och tidning?

– Å ena sidan är det bra för branschen, särskilt nu när man har skapat en kvalitetsmässigt bättre produkt, å andra sidan är det svårt att få den lönsam. Frågan är om det är det mest effektiva sättet att lägga sina pengar på för att föra ut branschens frågor och hålla oss uppdaterade om t ex omvärldsutveckling. Det är en sak för medlemsföretagen att ta ställning till.

Hur mycket får TU kosta medlemsföretagen?

– Det går inte att säga en summa pengar, det beror helt på vilket mervärde TU skapar för medlemmarna

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Bengt OttossonTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.