Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bengt Ottosson om Expressens kometsiffror

Publicerad: 11 November 2013, 12:48

Annonssiffrorna pekar rakt upp för Expressen digitala medier. En utveckling som kommer att hålla i sig tror vd Bengt Ottosson. Även om tillväxttakten avtar.


Ämnen i artikeln:

ExpressenBengt Ottosson

Under hösten har annonsförsäljningen för Expressen digitala medier varit dubbelt så stor som samma tid 2012. I oktober var siffran 150 högre än samma tid i fjol.

Det är klart att det kommer att bli svårare att visa samma tillväxt när försäljningen mäts mot månader med allt högre intäkter i pengar räknat, menar Bengt Ottosson. Men det finns ännu outnyttjade möjligheter också.

Vi skulle kunna ha högre intäkter, inte minst från det gäller webb-tv.

I nuläget är antalet produktioner för lågt för att motsvara annonsörernas behov.

Men det ska vi komma tillrätta med.

På sikt kommer det även att bli innehållsintäkter. Men primärt är att införa en registreringsfunktion för besökarna. Informationen från den ska hjälpa annonsörerna att hitta rätt målgrupp på ett enklare sätt.

Den betalvariant som sannolikt blir aktuell för Expressens del är plus-modellen.

Det är den vägen vi tittar på. Men den kräver en hel del också. Inte minst ett specifikt innehåll som ger läsaren något extra. Det går inte att bara börja stänga in delar av det material vi har på sajten i dag.

Då riskerar vi att förlora besök och sidvisningar vilket på sikt leder till minskad annonsförsäljning.

Den digitala boomen på Expressen kompenserar den strukturella nedgång som slår mot print. Men fortfarande är kvällstidningen i pappersformat en lönsam affär enligt Bengt Ottosson.

Och det kommer den att vara ett bra tag till . Även om vi ser att det sker en förflyttning till det digitala.

Hur länge är ett bra tag till?

Det är omöjligt att svara på. Det beror helt och hållet på vad som händer med upplagetappet. Håller den här takten i sig kan vi hålla på ett bra tag till. Men det kan komma en hastig dipp också som inte går att förutspå.

Expressens digitala sälj rusade i oktober

Ämnen i artikeln:

ExpressenBengt Ottosson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.