Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Behövs det alkolås för Twitter?

Publicerad: 20 Mars 2009, 12:28

När Fredrik Virtanen skvallrar om Amelia Adamo läggs det Twitter till last. Men mikrobloggen är bara en kommunikationsform, som telefon eller e-post, med skillnaden att samtalet arkiveras på en öppen sajt.


Ämnen i artikeln:

TwitterFredrik VirtanenAmelia AdamoJan Helin

”I dag är det så lätt att gömma sig bakom att nätet är så himla modernt och att vi har fått helt nya publicistiska regler.” skriver Amelia Adamo på Newsmill. Och visst är det ett regellöst landskap där deltagarna testar sig fram, men Fredrik Virtanen har i alla fall skrivit i eget namn på en sajt som vem som helst kan gå in på.

Just denna öppenhet är orsaken till att Amelia Adamo fått nys om skvallret och kunnat bemöta det, som Sigge Eklund påpekar i sitt inlägg på Newsmill. Hade det spridits med något äldre kommunikationsmedel, säg en stängd e-postlista som den omtalade Elit-listan, hade möjligheterna varit betydligt mindre.

Jan Helin skriver ”Gud ska veta att Virtanen varit ”buspojke på natten” även i tjänsten. Skillnaden är att buset då filtreras genom en redaktör och slutligen ansvarig utgivare.”

Jag kan tänka mig ett antal andra tillfällen då det en journalist säger går rakt ut utan filter och redaktörer: direktsänd tv, direktsänd radio, paneldebatter, chattar. Den som använder Twitter måste förhålla sig till vad det är, en filterlös direktsändning som arkiveras. (det går visserligen att radera sina meddelanden, men allt som är det minsta kontroversiellt skrämdumpas med få undantag av någon kvick person)

En av kommentatorerna på The real mymlan ställer frågan om det verkligen är twitterkulturen som är problemet, och inte alkoholkulturen.

Google har tagit fram ett alkolås för Gmail för den som vill undvika att skicka fyllemail. Kanske behövs det en sådan funktion även för Twitter?

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.