Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

BBC-chef: Vårt uppdrag är att tjäna pengar

Publicerad: 6 Maj 2010, 05:11

Christian Brent är strategiansvarig på BBC Worldwide Channels, en avdelning som verkar utanför landets gränser med att sälja såväl BBC:s som andra tv-bolags produktioner.


Ämnen i artikeln:

Public serviceBBC

145 pund per år kostar tv-licensen i Storbritannien. Hade det inte varit för public service-bolaget BBC:s kommersiella verksamhet hade den varit 9 pund högre.

Vårt uppdrag är helt enkelt att tjäna pengar, säger Christian Brent, strategiansvarig på BBC Worldwide Channels. En avdelning som verkar utanför landets gränser med att sälja såväl BBC:s som andra tv-bolags produktioner.

I går pratade han på Stockholm Media Week om hur kommersiell public service-tv kan bli utan att förlora sin trovärdighet.

Verksamheten går bra. Inte minst i Sverige.

Vi verkar dela samma konstiga humor, säger Christian Brent.
Sverige är till exempel ett av få länder där serien Little Britain har fungerat.

Worldwide Channels håller också på att förbereda sig för att utvidga verksamheten. Om man hittar en bra partner och om marknaden känns rätt kan det bli tal om att börja sälja reklam.

För de kommersiella aktörerna på de marknader där Worldwide Channels agerar gör det inget att bolaget har en stor public-service organisation i ryggen enligt Christian Brent. Han säger sig inte ha fått några sura reaktioner på grund av det.

Det spelar ingen roll när vi är utanför Storbritannien.

Skulle ni kunna sälja till kommersiella aktörer i Storbritannien också?

Jag vet inte. Vi har aldrig fått den frågan. Men eftersom vi hjälper dem med att distribuera deras material utomlands också så har vi en affärsrelation. Och kanske skulle den kunna utvecklas.

BBC har också andra kommersiella avdelningar. Bland annat en magasins-division som förutom en programtidning också gör ett 30-tal andra titlar om allt från snabba bilar till renodlade småbarnstidningar.

BBC var för övrigt inte ett public servicebolag när man startade 1922. Det blev man först fem år senare när Winston Churchill som då var finansminister ville nationalisera det som då kallades British Broadcasting Company och bara sände kommersiell radio. Efter många diskussioner enades man om att skapa det statliga British Broadcasting Corporation.

Men från början visste man inte vad man skulle ha det till. Det är som Twitter i dag, säger Christian Brent.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Public serviceBBC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.