Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Bauers vd: SR bör sälja P3

Publicerad: 20 Maj 2016, 05:39

Det P3 gör liknar väldigt mycket vad de kommersiella kanalerna gör. Därför bör kanalen säljas. Det menar Staffan Rosell, vd för Bauer Media Group Sverige.


Ämnen i artikeln:

Staffan RosellP3Sveriges Radio

I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver han att de kommersiella radiokanalerna har svårt att få samma genomslag som motsvarande kanaler i andra europeiska länder. Det beror bland annat enligt honom på att det finns för litet utrymme i FM-bandet.

Skulle digitalradio ha införts, vilket fram tills i höstas var huvudalternativet, så hade detta problem lösts. Då hade utrymmet i etern blivit betydligt större och kommersiell radio såväl som SR hade kunna öka sitt utbud i stort sett obegränsat. I och med att den dörren tillsvidare är stängd aktualiseras frågan om fördelningen av det begränsade utrymmet på FM-bandet.

För att åstadkomma vad han kallar en bättre och mer jämlik fördelning av lyssnandet föreslår han att P3 säljs. Det skulle ge flera fördelar enligt honom.

SR:s kassa skulle förstärkas, P3:s resurser kan gå till övriga kanaler vilket skulle ge mer pengar till undersökande journalistik, utrikesbevakning, fördjupande program inom politik, ekonomi och vetenskap, lokaljournalistik, kultur, drama, konstmusik, barnprogram och program på minoritetsspråk.

En försäljning av P3, inklusive dess sändarnät med överlägsen täckning, skulle vidare leda till att den kommersiella radion kan erbjuda något som saknas idag en fullt ut nationell fristående radiokanal.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.