Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Axel Andén : 10 tips för att undvika snedsteg på twitter

Publicerad: 17 September 2009, 04:44

En lista baserad på egna tillkortakommanden och irritationsmoment. Kan gälla Twitter, eller kommunikation över huvud taget. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Twitter

En lista baserad på egna tillkortakommanden och irritationsmoment. Kan gälla Twitter, eller kommunikation över huvud taget. (Uppdaterad)

1. Börja med en fråga. Flera pinsamheter jag upplevt på Twitter hade kunnat undvikas med en inledande fråga av karaktären ”stämmer det här som jag har hört”. Jag hade då sluppit konfrontera personer baserat på (som det visat sig) felaktiga andrahandsuppgifter.

2. Tänk din publicering som den enda Utgå inte från att någon annan kommer att publicera information som du är först med. Var beredd på att ensam stå som ansvarig och källa.

3. Markera osäkerhet Information som är kul och intressant men inte helt verifierad kan ändå vara ett bra tips för andra att gå vidare på. Det viktiga är att tydligt formulera det eller markera med en rad i stil med ”OBS inte verifierat” trots att det finns ont om utrymme. När det väl hamnar i retweetkarusellen går det inte att korrigera sig.

4. Välj dina strider och dina tider Det är viktigt att välja sina strider och bara polemisera när det är relevant. Och att göra det vid rätt tid. Det är en dålig idé att ge sig in i en stor diskussion en kvart före ett möte exempelvis.

5. Håna inte Kritisera och ifrågasätt gärna namngivna personer, särskilt om det är öppet och rakt och gärna riktat direkt till någon som finns på Twitter. Undvik däremot att håna namngivna personer. Du vet aldrig vilken relation dina followers har till dem du hånar.

6 Ge inte medicinska råd Den som inte har väldigt bra på fötter bör undvika medicinska utspel. Du vet aldrig vem som nås av dina råd och vilka konsekvenser det kan få.

7. Spamma inte (OBS Utbytt! se nedan) Det finns en kvantitativ gräns där enstaka spörsmål kan bli irriterande. Det kan exempelvis vara interna uppgörelser eller rapportering från events. Vid rapportering från events kan man överväga att skapa en unik twitteranvändare för det eventet och hänvisa dit från sitt vanliga konto för dem som är intresserade.

8. Se upp med avancerade skämt Humor är ofta något oväntat som sticker ut mot en fond av vad som upplevs som ett gemensamt samförstånd. Det är svårt att veta vari den fonden består när de gäller twittervännerna och därför är lite mer avancerade skämt svåra att ta hem.

9. Kolla stavningen Det är värt att läsa tweeten en gång innan den publiceras, Särskilt vid twittrande från mobil då det är lätt att slinta och då det (med de verktyg jag använder) inte går att radera.

10. Radera Strider antagligen mot en mängd regler, men faktum är att om du känner dig tveksam till en tweet, och hinner radera innan du blir retweetad, behöver inte skadan bli så stor.

Uppdaterad: Lyfte ut punkt 7 eftersom den så lätt kunde misstolkas, och det egentligen inte handlar om privat eller inte utan om att inte spamma, vad det än må handla om.

Ursprungsversionen var:

Punkt sju: Tänk på alla dem som följer dig för ett ämne och inte som person. Beror självklart på vem du är och varför du använder Twitter. För mig är det så här: Jag följer en liten grupp människor för att jag är primärt intresserad av deras (vårt) interna privata snack och en stor grupp människor jag intresserar mig för av helt andra skäl. (kunskaper, erfarenheter, åsikter, hjälpsamhet..). Jag gillar att folk är privata ibland, och tycker att det är helt ok med enstaka meddelanden som lika gärna kunnat vara private messages. Men det finns en kvantitativ gräns där enstaka spörsmål kan bli irriterande. En förhoppning är att framtidens mikrobloggar tar mer hänsyn till alla de olika sfärer varje människa ingår i.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.