Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Av reaktionerna att döma har budskapet gått fram

Publicerad: 17 Augusti 2015, 10:42

Under sommaren har Norrbottens-Kuriren publicerat en artikelserie om Luleås tiggare. Reportern Martin Ezpeleta tror att det tvådelade reportaget har fått tidningens läsare att se tiggeriet med andra ögon.


Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

Ambitionen med artikelserien Dom kallar oss tiggare var att skildra människan bakom tiggarskålen. Norrbottens-Kurirens Martin Ezpeleta följde under en månads tid några av Luleås tiggare för att skaffa sig en inblick i deras vardag. Reaktionerna på artikelserien har varit starka och att arbeta med reportaget beskriver han som omvälvande.

För egen del kändes det som att jag var en människa när jag började arbeta med det och en annan när jag var färdig med det. Det som slog mig var att den bild av tiggarna som vi vanligen konfronteras med inte alls var den samma som jag fick när jag umgicks närmare med dem. Den driftighet och lust som fanns hos dem för att förbättra sin situation förvånade mig. Och samtidigt förvånade det mig att det förvånade mig för varför skulle det inte kunna vara så?

På Norrbottens-Kuriren hade det under en tid funnits en idé om att göra något journalistiskt om tiggeriet, men man hade inte helt bestämt sig för hur. När Martin Ezpeleta tittade i arkivet insåg han att de inte tagit något djupt grepp kring ämnet utan att det behandlats mest i nyhetsartiklar. Han föreslog då att de skulle följa några tiggare och sedan gav han sig ut.

Vad har ni mött för läsarreaktioner?

Jag hade väntat mig det vanliga flödet av hat som kommer när man skriver om det här ämnet, men jag har inte fått ett enda sånt mejl. Det argaste jag hört är väl att nu kommer det ännu en snyfthistoria. Istället verkar reportaget ha gett läsarna nya insikter och perspektiv. I artikelserien la vi inte fokus varken på den politiska aspekten eller på trakasserierna tiggarna utsatts för, utan det blev ett väldigt mänskligt porträtt och det tror jag är svårt att bli arg på.

Martin Ezpeleta berättar att de journalistiska utmaningarna med ett reportage likt det här är många. En av dem var hur de på ett bra sätt skulle kunna skildra tiggarna i deras situation och miljö.

En möjlighet var wallraffande, men det skapar en massa andra problem. Vi valde istället att jag skulle sitta med för att försöka registrera. En annan utmaning var språket. Ingen pratade svenska, och de flesta hade mycket begränsade engelskakunskaper. Men jag träffade ett par som pratade spanska och så fort vi insåg att vi pratade samma språk så fördjupades vår relation.

Ni ville skildra människan bakom tiggarskålen varför var det viktigt?

Därför att, precis som det sedan visade sig, har man många idéer om de här människorna men det är sällan de själva kommer till tals. Det finns mycket twitterjournalistik om hur tiggarna är eller varför de skulle vara på ett visst sätt. Men vi ville skapa en annan förståelse för dem.

Har ni lyckats med det?

Ja, det tycker jag. Men det är klart att när man har jobbat länge med något blir man aldrig helt nöjd. Men av reaktionerna att döma har budskapet gått fram. Men jag upplever att det finns så mycket mer att berätta, men så är det ju när ett stort jobb ska skalas ner till två publiceringar.

Mats Ehnbom, chefredaktör och ansvarig utgivare på Norrbottens-Kuriren, säger att bakgrunden till artikelserien var att tidningen ville göra en insats för att öka förståelsen för tiggarna. Han berättar vidare att han sällan upplevt så mycket positiva reaktioner som han gjort i samband med denna publicering.

Det har hört av sig folk som vill stötta med pengar eller rent allmänt tyckt att det varit ett bra initiativ. Sedan har jag i och för sig sett på Facebook hur folk blir provocerade och att artiklarna utmanar deras fördomar vilket de inte gillar. Men som helhet upplever jag det varit väldigt mycket positiva reaktioner.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Norrbottens-Kuriren

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.