Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Automatiserad journalistik runt hörnet

Publicerad: 20 december 2012, 12:41

Inom sju år kan 90 procent av alla nyhetsartiklar göras automatiskt med datorer. Det tror finländaren Raimo Möysä som är chefredaktör för Reader's Digests upplagor utanför USA.


Sedan 1994 arbetar Möysä på Reader’s Digest i New York och han besökte nyligen Finland för ett tidskriftsseminarium.

I en stort uppslagen artikel i Helsingin Sanomat tecknar han sin bild av förändringarna inom medievärlden.

Arbetsmarkaden för journalister kommer knappast att förbättras och det finns amerikanska spådomar om att datorer inom 15 år kan komma att sköta 90 procent av nyhetsarbetet.

Möysä själv tror alltså att det kommer att ta mindre än hälften av den tiden och menar att journalisternas svar bör vara att bli egenföretagare.

I småföretag utvecklar skribenter, grafiker, webb-experter, videoproducenter, fotografer med flera gemensamt ett nytt och bättre innehåll till olika medier.

– Det skulle föda nya innovationer precis som har skett inom spel- och musikindustrin.

Möysä tror också, enligt Helsingin Sanomats artikel, att redaktionerna kan hålla nere sina utgifter genom att outsourca det mesta av produktionen och på så sätt sänka de fasta kostnaderna samtidigt som arvodena kan höjas.

Även hans egen tidskrift (världens mest lästa) har känt av förändringarnas vind. Upplagorna sjönk och 2009 gick företaget igenom en sanering.

– Vi höll på att göra en tidning för journalisternas kompisar, berättar Raimo Möysä och menar att den största faran ligger i att glömma bort att respektera läsaren.

Han bad så chefredaktörerna på olika håll i världen att ringa åtminstone tio läsare var i sina respektive länder.

– Det visade sig att läsaren i snitt fattade tidningens själ bättre än chefredaktörerna.

Sören Viktorsson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.