Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Åtta tidningar klandras för TT-telegram

Publicerad: 22 Februari 2018, 14:18

Sydsvenskan, NSD, Metro, NT, Corren, Expressen, Aftonbladet och SvD klandras för att i en automatpublicering av ett TT-telegram pekat ut fel person för att ha utsatt en medarbetare för sexuella trakasserier. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

POPON

Sydsvenskan, Norrländska Socialdemokraten (NSD), Metro, Norrköpings-Tidningar (NT), Corren, Expressen, Aftonbladet och Svenska Dagbladet (SvD) publicerade alla det TT-telegram i vilket en person felaktigt pekas ut för att ha utsatt en medarbetare för sexuella trakasserier.

Publiceringarna, som gjordes i juli förra året, har nu lett till att var och en av tidningarna klandras av Pressens Opinionsnämnd (PON). PON framhåller särskilt i sina beslut att tidningarnas pressetiska ansvar för vad som publicerats inte påverkas av att det var en automatpublicering av ett TT-telegram.

I TT-texten påstods bland annat att den namngivna personen utsatt en medarbetare för sexuella trakasserier, vilket lett till en fällande dom i Arbetsdomstolen. Men i efterhand visade det sig att TT blandat ihop två likande fall av trakasserier och att domen i själva verket gällde en annan person än den namngivna.

Publiceringarna anmäldes av den utpekade personen. I anmälan står att de felaktiga publiceringarna, trots att de senare rättades, fick omedelbar spridning och därför orsakat en oförsvarlig publicitetsskada.

I ärendena som rör Sydsvenskan, Norrländska Socialdemokraten, Metro, Norrköpings-Tidningar och Corren konstaterar Allmänhetens pressombudsman (PO) i sin bedömning att tidningarna inte gjort tillräckligt för att begränsa publicitetsskadan och därför bör klandras av PON.

När det gäller anmälningarna mot Expressen, Aftonbladet och Svenska Dagbladet gör dock PO bedömningen att tidningarna genom sina olika rättelser och/eller korrigeringar gjort vad som kan krävas för att begränsa publicitetsskadan. Ärendena avskrevs därför.

Anmälaren överklagade dock PO:s avskrivningar av ärendena vilket gjorde att de togs upp av PON. Nämnden gick då emot PO:s linje och klandrade såväl Expressen och Aftonbladet som Svenska Dagbladet.

När det gäller Sydsvenskan, Norrländska Socialdemokraten, Metro, Norrköpings-Tidningar och Correns ärenden gick gjorde PON samma bedömning som PO och klandrade tidningarna.

I sin årsberättelse lyfte PO, Ola Sigvardsson, fram just mediesajternas direktpublicerade TT-texter som en av de viktigaste principiella pressetiska frågorna sm väckts under 2017, vilket Medievärlden tidigare berättat om. 

Läs mer om var och en av fällningarna på PO-PON:s hemsida.

UPPDATERAD: I en tidigare version stod det att publiceringarna gjordes i november förra året. Rätt ska vara att publiceringarna ägde rum i juli 2017, PO:s beslut däremot var från november.

Läs också

PO: #metoo och TT-flöden viktigaste frågorna

Linnea Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

POPON

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.