Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Att tjäna pengar på Homo zappiens

Publicerad: 18 Januari 2007, 13:53

Unga vuxna som mediekonsumenter är ett tema som verkar förtjäna att upprepas. Tidningsutgivarna och Göteborgs-Posten har tagit upp stafettpinnen med torsdagens seminarium i Göteborg.


Jörgen Jedbratt, framtidsforskare och konsult på Kairos Future, beskriver den nya varelsen Homo zappines som en rastlös person som ogenerat zappar i många kanaler samtidigt. Hon är nyfiken, men bombarderad av budskap och information. Dessutom har hon ont om tid. Hon är kritisk och har stora möjligheter att själv välja och välja bort, och vill dessutom vara medskapande. En sådan konsument är svårare att ringa in och tjäna pengar på, både för annonsörer och för medier.

Jörgen Jedbratts råd till medierna är att engagera sig i konsumentförståelse, flerkanalsförståelse och att bryta gamla demografiska låsningar. Enligt Jörgen Jedbratt är Homo zappiens för komplexa för att delas upp efter traditionella demografiska faktorer. För att förstå dem på djupet rekommenderar han närgånga etnografiska studier.
– Vi jobbar antropologiskt. Vi sitter hemma hos folk, i deras tv-soffor. Och vi sitter där så länge att de glömmer att vi sitter där. Det brukar ta ungefär tre dagar innan de börjar agera naturligt.

Fältstudierna har gett honom följande förståelse: När Homo Zappiens kommer hem från jobbet sätter hon på musik. Datorn surrar svagt i bakgrunden, tv:n slås ofta på och mobilen stängs sällan av. Däremot ligger tidningen oläst på bordet, och förblir där. Ibland bläddrar Homo Zappeins i  tidningen senare på kvällen, eller så läggs den på hög för att eventuellt läsas tillsammans med övriga dagars tidningar vid ett senare tillfälle.

Efter fältstudier följer tankearbete och efter tankearbetet ska medierna börja leka: Pröva olika uttryck, lägga ut många testballonger och mikrotester i temporära och begränsade serier Jörgen Jedbratt betonar vikten av att släppa in kunderna i produktutvecklingen och att gå från monolog till relevant konversation.

Sista steget är att odla: Att skapa entreprenöriell kultur, och strukturer som klarar många samarbeten samt att satsa på uppföljningar och mätningar.

Jörgen Jedbratt tror, som många andra, att mediernas framtida roll är att vara fyrtorn
– De ska ha kollen och överblicken. De ska vara smartast på att bidra med content, och bidra med åsikter och stilar. Medier behandlas som personligheter nu för tiden, med personliga röster, tyckare och förmedling av stilar. Medierna ska hålla koll och selektera på ett trovärdigt sätt, och värdet av det ska man kunna ta betalt för, säger han.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.