Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 20 Augusti 2012, 12:20
Finalen i DN:s reklamcupen 2012 är avgjord. Vinnare blev Granath Euro RSCG med Returpack/Pantamera.
Vinnaren hade totalt fått 25 av 30 möjliga juryröster på sin väg till finalen som avgjordes genom en omröstning på Facebook. Där fick den dubbelt så många röster som den andra finalisten, Garbergs annons för Norwegian.
Var den dubbelt så bra också?
Den var bättre, men inte dubbelt så bra, säger Kristofer Dalin, projektledare på Dagens Nyheter.
Hur var årets bidrag?
Det känns som jag sagt det förut men det var verkligen en hög lägstanivå. Det absolut inga kalkonbidrag i år. Det syns också i tävlingen då det varit många jämna matcher.
Att nivån på bidragen ständigt blir bättre tror Kristofer Dalin beror på att reklambyråerna tar tävlingen på allt mer seriöst.
Sedan vet de att det kan bli rubriker i branschpressen också. Att en byrå blivit krossad av en annan. Ännu en anledning att skärpa sig.