Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Asker om Svenska Dagbladets nya sparpaket

Publicerad: 13 Augusti 2012, 08:40

Svenska Dagbladet står inför nya personalneddragningar. Strukturomvandlingen har gått fortare än planerat, säger vd Gunilla Asker.


Ämnen i artikeln:

Gunilla AskerSvenska Dagbladet

Tidningens resultat för andra kvartalet var en minskad vinst på 14 miljoner jämfört med samma period i fjol. Siffror som skulle varit sämre om inte intäkterna från nätet ökat med 37 procent.

Nu står företaget inför nya personalminskningar.

Hur stora och när de ska vara klara vill inte vd Gunilla Asker gå in på:

Klart att vi som företag har en plan för hur stor kostnadsminskning som krävs, men vi har inte börjat med MBL-förhandlingarna ännu så innan de är klara vill jag inte gå in på några detaljer.

Hösten 2011 presenterade tidningen sitt senaste sparpaket. Det innebar att 14 anställda fick gå, av dem jobbade 12 på redaktionen.

Går det minska ännu mer utan att det går ut över produkten?

Det är mycket viktigt att vi kan behålla vår journalistiska kvalitet.

Och det kommer Svenska Dagbladet att göra?

I det vi går ut med på marknaden ska kvaliteten vara fortsatt hög, ja. Men det innebär inte att det inte kommer att ske stora förändringar internt.

Resultatet för april till juni var en vinst på 12 miljoner kronor och omsättningen 278 miljoner kronor (298). Ett resultat som inte är på den nivå marknaden vill ha. När Svenska Dagbladet nått dit kan inte Gunilla Asker säga:

Det är otroligt svårt att säga. Vi gör vad vi kan och kommer att göra bättre och bättre resultat. Den anpassning till marknadsläget vi står inför nu är egentligen bara en fortsättning på något som redan är påbörjat.

Schibsted Sverige ökade sin vinst under andra kvartalet med elva miljoner jämfört med 2011. Trots att den totala omsättningen minskat i samma nivå.

Aftonbladet ökade sitt resultat med 24 miljoner till 98 miljoner kronor jämfört med 2011 och Schibsted Tillväxtmedier förbättrade sitt resultat med fyra miljoner till 30 miljoner kronor.

Att andra kvartalet gått så pass bra beror på tidigare kostnadsbesparingar och en positiv utveckling inom de digitala verksamheterna konstaterar koncernchef Raoul Grünthal i ett pressmeddelande.

Totalt ska det göras kostnadsbesparingar på en halv miljard norska kronor i Schibstedkoncernen de kommande två åren, i huvudsak kommer de att göras i de mediehus som bygger sin verksamhet på prenumererade morgontidningar.


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.